3 redenen waarom een sauna goed voor je is

Geplaatst op: 
3 oktober 2019

Bijna iedereen heeft wel is van die dagen dat je niet goed in je vel zit. Herken jij dit ook? Dit kan namelijk veel oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan te weinig slaap, voeding of ontspanning. Naar de sauna gaan is één van de dingen die je kunt doen om goed te ontspannen. Maar is de sauna nou echt zo ontspannend? En is het wel goed voor je lichaam? In deze blog leggen we je uit wat het effect van een sauna is op je lichaam.  

 

Dit zijn 3 redenen waarom een sauna goed voor je is

 

Goed voor je gezondheid

De sauna kan je helpen je gezondheid te verbeteren. Uit een onderzoek van de universiteitskliniek Charité in Berlijn is gebleken dat de sauna je immuunsysteem verbetert en de bloedsomloop stimuleert en stabiliseert. Je lichaam reageert op de warmte van de sauna en de kou wanneer je afkoelt. Vervolgens maakt je lichaam antistoffen aan. Je lichaam maakt meer witte bloedcellen aan, waardoor je een betere weerstand tegen griep en verkoudheid ontwikkelt.

 

Relaxend

Wetenschappers aan de Oklahoma State University hebben een onderzoek uitgevoerd en daaruit is gebleken dat het gehalte Serontine, een stof in je lichaam die ervoor zorgt dat je je vrolijk en relaxed voelt, in je bloed toeneemt als je regelmatig een saunabezoek doet. Het heeft dus daadwerkelijk een ontspannend effect! Daarnaast is ook uit het onderzoek gebleken dat mensen die regelmatig een saunabezoeken doen, zijn stressbestendiger, voelen zich relaxter en meer voldaan.

 

Goed voor je huid

Je lichaam reageert flink op de warmte in de sauna. Je lichaam werkt hard om af te koelen: je gaat zweten. Door de hoge temperatuur zetten poriën zich open en je bloedvaten verwijden. Zo kan je huid goed schoon worden. Je raakt niet alleen vocht kwijt, maar ook overtollig talg en ander vuil. Uit een onderzoek van Dr. Doreen Kowatzki aan de Universiteit van Jena is gebleken dat de sauna niet alleen reinigend werkt, maar ook echt gezond is voor je huid: het versterkt de beschermlaag en hydrateert de hoornlaag. Je huid wordt er ook echt sterker van.  

 

 

Kortom, regelmatig naar de sauna gaan is erg goed voor je lichaam en gezondheid. Klik hier om te kijken bij welke clubs je gebruik kunt maken van de wellnessfaciliteiten.  

Gerelateerde berichten

Waarom yoga goed is voor je lichaam

Wat doet yoga met je lichaam?

28 november 2019 - Body & Mind

Zo'n half miljoen Nederlanders staan regelmatig op een yogamatje. Yoga is de laatste tijd steeds populairder geworden,  omdat het je soepeler en sterker maakt, maar ook vanwege het weldadige, rustgevende gevoel erna. Ook de wetenschap toont steeds meer interesse. Dat yoga goed is voor je lichaam en geest is algemeen bekend. Maar wat doet het nou allemaal precies met je lichaam? In deze blog leggen we je het uit.

Lees verder
De sauna in na het sporten: doen of niet?

De sauna in na het sporten: doen of niet?

21 november 2019 - Body & Mind

Eerst fanatiek trainen in een groepsles of met de fitnessattributen en daarna de sauna in: het klinkt als een fijne beloning na je harde sportieve werk. Maar is dit ook zo? Of is het beter om de sauna na het sporten te vermijden? Misschien vraag je je wel af wat de sauna nou eigenlijk met je lichaam doet na het sporten. Of is het juist verstandiger om de sauna in te gaan vóórdat je gaat trainen? Allemaal vragen die we in deze blog voor je beantwoorden. Lees snel verder! 

Lees verder
Is het verstandig om te sporten als je ziek bent?

Is sporten als je ziek bent verstandig?

31 oktober 2019 - Body & Mind

Een droge keel, een volle neus, hoofdpijn of verkoudheid: genoeg redenen om thuis te blijven om uit te rusten in plaats van naar de sportschool te gaan om weer hard voor je sportdoel te trainen. Je wilt immers je lichaam de tijd geven om beter te worden en je wilt je ziekte niet erger maken. Of kun je toch beter al je moed verzamelen en wel gaan sporten? Is sporten, als je ziek bent, goed voor je weerstand? Of kun je beter uitzieken? In deze blog leggen we je uit wat verstandiger is om te doen als je ziek bent.

Lees verder