7 tips om beter te slapen

Geplaatst op: 
15 augustus 2019

Weet jij ook maar al te goed hoe je slaapkamerplafond eruitziet? Lig je uren te woelen in bed en kun je maar niet in slaap komen, terwijl je wel hartstikke moe bent? Springen je gedachten alle kanten op, juist op het moment dat je moet gaan slapen? Niet kunnen slapen is enorm frustrerend. De volgende dag kom je met moeite uit bed en voel je je moe en chagrijnig. Hoe kun je ervoor zorgen dat je dit vermijdt, dus lekker in slaap valt en beter kunt slapen? In deze blog geven we je 7 tips. 

 

Als je al rekening houdt met de voeding die je nuttigt voor het slapengaan, blauw licht vermijdt voordat je in bed stapt en iedere dag rond hetzelfde tijdstip gaat slapen, maar je nog steeds moeilijk in slaap komt en slecht slaapt, begrijpen we dat je ten einde raad bent. Wat kun je nog meer doen om wél lekker te genieten van je nachtrust? Er zit niet altijd een duidelijke oorzaak vast aan het niet kunnen slapen. Maar we geven je graag een aantal tips en oefeningen mee.


1. Drink een beker thee of warme melk voor het slapengaan

Thee en warme melk kunnen een kalmerend effect hebben. Kies wel voor kruidenthee en niet voor zwarte of groene thee, deze bevatten namelijk cafeïne wat ervoor zorgt dat je wakker blijft. Warme melk bevat tryptofaan, een slaapbevorderend aminozuur. Ook zitten er niet veel suikers en vetten in melk, wat het een ideaal drankje maakt voor het slapengaan. 

 

2. Zet je wekker uit het zicht 

Dat je blauw licht van je mobiele telefoon, tv of tablet voor het slapengaan beter kunt vermijden wist je waarschijnlijk al. Maar heb je ook al eens gedacht aan het effect van je wekker in je zicht? Als je de minuten ziet verspringen, raak je gefrustreerd. Deze stress kun je niet gebruiken als je probeert te slapen, het gepieker houdt je wakker. Draai daarom de display van je wekker van je af, of zet je wekker uit je zicht. Op deze manier kun je niet gemakkelijk meer bijhouden hoe lang je al wakker ligt en hoeveel uren slaap je nog kunt hebben. 

 

3. Slaap in een koele omgeving

Met de warme temperaturen in de zomer is het wellicht lastiger om een koele slaapomgeving te creëren, maar in een koele omgeving slaap je toch echt lekkerder. Frisse lucht helpt vaak voor je slaperigheid, zet daarom een raam open als je gaat slapen. Is dat in jouw slaapkamer niet mogelijk? Zorg dan in ieder geval dat je verwarming op tijd uit staat en je de deur van je slaapkamer openzet. Heb je ook al eens gecheckt onder wat voor dekbed je eigenlijk ligt? Als dit bestaat uit veel kunsttof, ga je al snel zweten en krijg je het warm, waardoor je minder goed slaapt. Heb je een goed dekbed maar is deze warm geworden doordat je veel hebt liggen draaien? Draai je deken dan eens om, de bovenkant van je deken is lekker koud. Dat maakt het minder broeierig en kun je lekkerder slapen. 

 

4. Schrijf je gedachten op

Ben je iemand die veel ligt te piekeren in bed? Ben je het overzicht kwijt van wat je deze week allemaal moet doen en moet er nog veel gebeuren? Of ben je bang dat je vergeet wat je in bed bedenkt? Schrijf het op in een notitieboekje. Leg er eentje op je nachtkastje of in de buurt van je bed en zorg ook voor een pen, zodat je je gedachten meteen op kunt schrijven. Door van je af te schrijven, creëer je overzicht in je gedachten en rust in je hoofd. Het kost misschien even de tijd om het op te schrijven, maar wees vooral niet te streng voor jezelf. Heb je een willekeurige gedachtenspinsel? Schrijf het gewoon op en maak je geen zorgen over of het wel duidelijk omschreven is. Je zal na het opschrijven een stuk relaxter in bed liggen. 

 

5. Verleg je focus naar je lichaam

Kun je moeilijk ontspannen omdat je piekert en gestrest bent? Span dan eens je spieren één voor één aan om ze vervolgens te ontspannen. Of leg je handen op je buik en focus je op de bewegingen van je buik, focus je dus op je ademhaling. Omdat je je focus verlegt naar je lichaam, maak je je hoofd leeg. Dat helpt om sneller in slaap te vallen. 

 

6. Denk aan een rustige omgeving

Stel je voor: je loopt door een prachtig, groen bos. Je hoort de vogels vrolijk fluiten en ruikt de frisse lucht. Het is er heerlijk rustig, je bent omgeven door hoge bomen vol groene bladeren. Zie je dit al voor je? Door een fijne omgeving te visualiseren kom je tot rust. Voor de een is dat een hagelwit strand, voor de ander een klein Frans dorpje. Een omgeving waar jij je prettig voelt in ieder geval. Deze vorm van meditatie werkt het best als je verschillende zintuigen inzet. Dus denk niet alleen aan hoe het mooie strand eruitziet, maar luister ook naar de omslaande golven en beeld je de warme zandkorrels tussen je tenen in. Ruik je ook de zeegeur? Heel goed, zo kom je snel tot rust. 

 

7. Luister naar muziek

Als je niet goed in slaap kunt komen, helpt het vaak om muziek te luisteren. Het is niet voor niets dat veel muziek speciaal geschreven is om in slaap te kunnen vallen. Deze muziek kun je opzoeken, of je maakt zelf een playlist met kalmerende nummers. Er bestaan ook afspeellijsten die kalmerende geluiden uit de natuur afspelen. Bijvoorbeeld golven of geritsel van bomen. Probeer eens uit of dit voor jou werkt! 

 

Heb jij nog tips om in slaap te kunnen vallen en goed te slapen? Deel deze gerust met ons. Slaap lekker! 

Gerelateerde berichten

Voordelen van sporten

Wat sporten met je lichaam en geest doet

8 augustus 2019 - Body & Mind

De een sport om af te vallen, de ander om meer kracht te krijgen of om conditie op te bouwen. Je kunt natuurlijk ook sporten om gewoon lekker te bewegen. Sporten heeft namelijk veel voordelen voor je gezondheid. Zowel voor je fysieke gezondheid als voor je mentale gezondheid. In deze blog leggen we uit wat sporten met je lichaam en geest doet. Wedden dat je na het lezen zeker zin hebt om een training te doen?

Lees verder

Waarom is genoeg slapen zo belangrijk?

29 mei 2019 - Body & Mind

De een slaapt meer dan de ander. Over het algemeen slapen we zo’n derde van ons leven. Dat klinkt als veel slapen, maar je hebt het ook echt nodig. Als je slaapt, herstelt je lichaam en geest. Toch schiet genoeg slapen er nog al eens bij in. Dat compenseren we door de volgende avond extra vroeg in bed te duiken, maar daar compenseer je het helaas niet mee. In deze blog lees je waarom voldoende slaap zo belangrijk voor je is.

Lees verder
Sport met werk combineren

Hoe combineer je een drukke baan, je privéleven en sporten?

15 november 2018 - Body & Mind

Liesbeth Hassing (40) is een powervrouw die niet snel stilzit. Deze bezige bij is labelmanager bij een mooi kledingmerk en daarnaast is ze ondernemer. Een behoorlijk drukke werksituatie dus, maar toch is ze ook al jaren lid bij SportCity. In dit interview lees je hoe zij de balans houdt tussen haar privéleven, sporten en haar werk. Want is dat überhaupt wel haalbaar, als je de hele dag in de weer bent?

Lees verder