Waarom is genoeg slapen zo belangrijk?

Geplaatst op: 
29 mei 2019

De een slaapt meer dan de ander. Over het algemeen slapen we zo’n derde van ons leven. Dat klinkt als veel slapen, maar je hebt het ook echt nodig. Als je slaapt, herstelt je lichaam en geest. Toch schiet genoeg slapen er nog al eens bij in. Dat compenseren we door de volgende avond extra vroeg in bed te duiken, maar daar compenseer je het helaas niet mee. In deze blog lees je waarom voldoende slaap zo belangrijk voor je is.
 

1. Te weinig slaap verhoogt je stressniveau

Als je te weinig slaapt, word je niet uitgerust wakker. De dagelijkse verplichtingen gaan wel altijd door. Je kunt je minder goed concentreren en je hebt minder energie als je te weinig slaapt. Je wordt prikkelbaar en hebt het gevoel te veel te moeten doen in te weinig tijd. Op zo’n moment komt cortisol vrij. Dit is een stresshormoon dat aangemaakt wordt door je bijnieren. Een kleine hoeveelheid kan geen kwaad, maar als je elke dag door moet met een ‘gejaagd’ gevoel wordt het cortisolniveau te hoog. En daardoor kom je weer moeilijk in slaap. Zo blijf je je in een negatieve vicieuze cirkel bevinden.
 

2. Te weinig slaapt zorgt ervoor dat je aankomt

Het hormoon cortisol dat vrijkomt als je te weinig slaapt veroorzaakt stress. Maar dit hormoon veroorzaakt ook meer eetlust. Als je veel trek hebt, kies je sneller ongezonde producten uit om jezelf te voorzien van die ‘broodnodige’ energieboost. Cortisol zorgt er ook voor dat je een minder vol gevoel hebt na het eten, waardoor je sneller weer naar de snacks grijpt. Daarnaast sla je de voedingsstoffen in stresssituaties ook nog eens eerder op als vet. Je eet dus niet alleen ongezonder, je wordt ook daadwerkelijk dikker en dus ongezonder. Door een slaaptekort verzwakken je hersenen ook wat, waardoor je keuzes sneller baseert op emoties. Een vette hap lijkt dan minder snel een slechte keuze, maar vooral iets waar je gewoon lekker zin in hebt. Als je weinig slaapt, kun je je eetimpulsen minder goed onder controle houden.
 

3. Te weinig slaap vertraagt je reactie-, concentratie- en coördinatievermogen

We noemden het al eerder; als je te weinig slaapt, verzwakken je hersenen ook wat. Je reactievermogen, concentratie- en coördinatievermogen worden slechter. Dat beïnvloedt je werk, maar ook je sportprestaties of autorijdvaardigheden. Heb je een sportdoel dat je graag wilt halen? Dan is het belangrijk om consequent te sporten. Slaap daarom voldoende, dan ben je én geconcentreerd én sla je geen enkele work-out over.
 

4. Te weinig slaap geeft meer kans op hartfalen, diabetes en depressie

Een onderzoek heeft aangetoond dat als je structureel te weinig slaapt en dus erg vermoeid bent overdag, je 48% meer kans hebt op een hartaanval. Ook heb je een hogere kans op diabetes, omdat je biologische klok in de war raakt en daardoor je stofwisseling verslapt. Je bloedsuikerspiegel raakt dan ook in de war. Bij te weinig slaap verandert het serotoninesysteem in je hersenen. Deze neurotransmitter heeft invloed op je stemming, emotie en zelfvertrouwen. Slaaptekort zorgt ervoor dat dit minder wordt, waardoor je in een depressie kan raken.

Nu heb je vier gevolgen van een chronisch slaaptekort gelezen. Dat is stap één. Stap twee is dit probleem aanpakken. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je voldoende slaapt én deze vervelende gevolgen van een slaaptekort voorkomt? Daar hebben we al eerder een blog over geschreven. Het antwoord lees je hier

Gerelateerde berichten

Waarom yoga goed is voor je lichaam

Wat doet yoga met je lichaam?

28 november 2019 - Body & Mind

Zo'n half miljoen Nederlanders staan regelmatig op een yogamatje. Yoga is de laatste tijd steeds populairder geworden,  omdat het je soepeler en sterker maakt, maar ook vanwege het weldadige, rustgevende gevoel erna. Ook de wetenschap toont steeds meer interesse. Dat yoga goed is voor je lichaam en geest is algemeen bekend. Maar wat doet het nou allemaal precies met je lichaam? In deze blog leggen we je het uit.

Lees verder
De sauna in na het sporten: doen of niet?

De sauna in na het sporten: doen of niet?

21 november 2019 - Body & Mind

Eerst fanatiek trainen in een groepsles of met de fitnessattributen en daarna de sauna in: het klinkt als een fijne beloning na je harde sportieve werk. Maar is dit ook zo? Of is het beter om de sauna na het sporten te vermijden? Misschien vraag je je wel af wat de sauna nou eigenlijk met je lichaam doet na het sporten. Of is het juist verstandiger om de sauna in te gaan vóórdat je gaat trainen? Allemaal vragen die we in deze blog voor je beantwoorden. Lees snel verder! 

Lees verder
Is het verstandig om te sporten als je ziek bent?

Is sporten als je ziek bent verstandig?

31 oktober 2019 - Body & Mind

Een droge keel, een volle neus, hoofdpijn of verkoudheid: genoeg redenen om thuis te blijven om uit te rusten in plaats van naar de sportschool te gaan om weer hard voor je sportdoel te trainen. Je wilt immers je lichaam de tijd geven om beter te worden en je wilt je ziekte niet erger maken. Of kun je toch beter al je moed verzamelen en wel gaan sporten? Is sporten, als je ziek bent, goed voor je weerstand? Of kun je beter uitzieken? In deze blog leggen we je uit wat verstandiger is om te doen als je ziek bent.

Lees verder