Waarom is genoeg slapen zo belangrijk?

Geplaatst op: 
29 mei 2019

De een slaapt meer dan de ander. Over het algemeen slapen we zo’n derde van ons leven. Dat klinkt als veel slapen, maar je hebt het ook echt nodig. Als je slaapt, herstelt je lichaam en geest. Toch schiet genoeg slapen er nog al eens bij in. Dat compenseren we door de volgende avond extra vroeg in bed te duiken, maar daar compenseer je het helaas niet mee. In deze blog lees je waarom voldoende slaap zo belangrijk voor je is.
 

1. Te weinig slaap verhoogt je stressniveau

Als je te weinig slaapt, word je niet uitgerust wakker. De dagelijkse verplichtingen gaan wel altijd door. Je kunt je minder goed concentreren en je hebt minder energie als je te weinig slaapt. Je wordt prikkelbaar en hebt het gevoel te veel te moeten doen in te weinig tijd. Op zo’n moment komt cortisol vrij. Dit is een stresshormoon dat aangemaakt wordt door je bijnieren. Een kleine hoeveelheid kan geen kwaad, maar als je elke dag door moet met een ‘gejaagd’ gevoel wordt het cortisolniveau te hoog. En daardoor kom je weer moeilijk in slaap. Zo blijf je je in een negatieve vicieuze cirkel bevinden.
 

2. Te weinig slaapt zorgt ervoor dat je aankomt

Het hormoon cortisol dat vrijkomt als je te weinig slaapt veroorzaakt stress. Maar dit hormoon veroorzaakt ook meer eetlust. Als je veel trek hebt, kies je sneller ongezonde producten uit om jezelf te voorzien van die ‘broodnodige’ energieboost. Cortisol zorgt er ook voor dat je een minder vol gevoel hebt na het eten, waardoor je sneller weer naar de snacks grijpt. Daarnaast sla je de voedingsstoffen in stresssituaties ook nog eens eerder op als vet. Je eet dus niet alleen ongezonder, je wordt ook daadwerkelijk dikker en dus ongezonder. Door een slaaptekort verzwakken je hersenen ook wat, waardoor je keuzes sneller baseert op emoties. Een vette hap lijkt dan minder snel een slechte keuze, maar vooral iets waar je gewoon lekker zin in hebt. Als je weinig slaapt, kun je je eetimpulsen minder goed onder controle houden.
 

3. Te weinig slaap vertraagt je reactie-, concentratie- en coördinatievermogen

We noemden het al eerder; als je te weinig slaapt, verzwakken je hersenen ook wat. Je reactievermogen, concentratie- en coördinatievermogen worden slechter. Dat beïnvloedt je werk, maar ook je sportprestaties of autorijdvaardigheden. Heb je een sportdoel dat je graag wilt halen? Dan is het belangrijk om consequent te sporten. Slaap daarom voldoende, dan ben je én geconcentreerd én sla je geen enkele work-out over.
 

4. Te weinig slaap geeft meer kans op hartfalen, diabetes en depressie

Een onderzoek heeft aangetoond dat als je structureel te weinig slaapt en dus erg vermoeid bent overdag, je 48% meer kans hebt op een hartaanval. Ook heb je een hogere kans op diabetes, omdat je biologische klok in de war raakt en daardoor je stofwisseling verslapt. Je bloedsuikerspiegel raakt dan ook in de war. Bij te weinig slaap verandert het serotoninesysteem in je hersenen. Deze neurotransmitter heeft invloed op je stemming, emotie en zelfvertrouwen. Slaaptekort zorgt ervoor dat dit minder wordt, waardoor je in een depressie kan raken.

Nu heb je vier gevolgen van een chronisch slaaptekort gelezen. Dat is stap één. Stap twee is dit probleem aanpakken. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je voldoende slaapt én deze vervelende gevolgen van een slaaptekort voorkomt? Daar hebben we al eerder een blog over geschreven. Het antwoord lees je hier

Gerelateerde berichten

Sport met werk combineren

Hoe combineer je een drukke baan, je privéleven en sporten?

15 november 2018 - Body & Mind

Liesbeth Hassing (40) is een powervrouw die niet snel stilzit. Deze bezige bij is labelmanager bij een mooi kledingmerk en daarnaast is ze ondernemer. Een behoorlijk drukke werksituatie dus, maar toch is ze ook al jaren lid bij SportCity. In dit interview lees je hoe zij de balans houdt tussen haar privéleven, sporten en haar werk. Want is dat überhaupt wel haalbaar, als je de hele dag in de weer bent?

Lees verder
5 x minder stress

5 x minder stress

17 oktober 2018 - Body & Mind

Sta jij weleens stil? Letterlijk en figuurlijk? We rennen en vliegen van hot naar her: dit gaat steeds meer op de automatische piloot. In je drukke leven is een moment van rust ontzettend belangrijk. Als je je hersenen regelmatig rust geeft, ga je er mentaal en fysiek op vooruit. We hebben vijf tips waardoor je minder stress ervaart en ruimte in je hoofd creëert.

Lees verder