4 keer fit blijven op kantoor

Geplaatst op: 
24 januari 2019

Kantoor. Dit is de plek waar je de meeste uren zittend doorbrengt. Taart als traktatie is lekker en de vrijdagmiddagborrel gezellig, maar al met al geen gezonde, actieve werkomgeving. Toch kun je juist in deze omgeving zelf veel aanpassingen doen, waardoor je fit blijft op kantoor. Ook handig als je met deze lage temperatuur af en toe niet zo’n zin hebt om na je werk nog naar de sportschool te gaan. Met onze tips blijf je fit!

Lopen, lopen, lopen

  • Lopen op kantoor; dat is niet direct waar je aan denkt bij een zittend beroep. Toch zijn er tal van kansen die je met beide handen kunt aangrijpen om je werkdag actief door te brengen:
  • Ga je met het openbaar vervoer naar je werk? Stap een halte eerder uit, waardoor je iets verder naar je werk moet lopen;
  • Haal wat vaker drinken voor jezelf en je collega’s. Of moedig hen aan hetzelfde te doen. Dan houd je niet alleen jezelf, maar ook je collega’s in beweging;
  • Zet extra stappen door op een andere verdieping naar het toilet te gaan;
  • Gebruik altijd de trap en vermijd de lift;
  • Maak tijdens je lunchpauze een verfrissende wandeling buiten. De opgesnoven frisse lucht houd je in de middag extra scherp;
  • Krijg je een telefoontje? Maak er een gewoonte van om bij elk telefoontje dat je krijgt van je werkplek weg te gaan. Loop een rondje door kantoor.

Houding

Dit is een inkoppertje en zal je al veel vaker gehoord hebben, maar let op je houding. Zorg ervoor dat je bureaustoel goed is ingesteld. Je knieën moeten in een hoek van 90 graden staan. Je ellebogen dienen recht onder je schouders te blijven en je onderarmen leunen op de armleuningen van je stoel. Stel vervolgens je bureau zo in dat je gemakkelijk met je stoel kunt aanschuiven. Heb je een verstelbaar bureau? Stel deze dan ook eens in op de stastand.

Lekker en voldoende eten en drinken

In je dagelijks leven en dus ook op je werk kun je letten op wat je eet en drinkt. Maak bewuste keuzes. Wat zijn bewuste keuzes op je werk? Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn, het zit ‘m in de voorbereiding. Kies een of twee dagen per week uit, waarop je je maaltijden en/of snacks voor werk voorbereid. Zo kom je minder snel in de verleiding om iets ongezonds te kopen wanneer je weer eens haast hebt. Denk bij het voorbereiden aan een gezonde salade (lees de blog over gezonde voeding dat je hersenen gezond houdt) of een lekkere maaltijdsoep. Je kunt op werk ook een gezonde snackvoorraad aanleggen zoals snackgroenten, nootjes, fruit of een mueslireep.

We kunnen niet anders dan het belang van genoeg water drinken benadrukken. Drink ongeveer 2 liter vocht per dag. Zet standaard een fles water op je bureau of zorg ervoor dat je vaste momenten in je agenda prikt waarop je water gaat halen. Dat is ook nog eens goed voor je dagelijkse behoefte aan beweging. Niet zo’n fan van water? Kies dan voor thee.

Sporten in de sportschool

Wil je graag meer bewegen, maar de kou vermijden? Ga dan direct na werk sporten. Leg je sportspullen klaar in de auto en neem ze mee naar kantoor. Je vermijdt een extra tochtje door de kou ’s avonds en je hoeft je niet schuldig te voelen als je na het avondeten gewoon even lekker wilt uitbuiken op de bank.

Tips die je eenvoudig in je dagelijks leven kunt toepassen, succes!

Gerelateerde berichten

Hoe stel je realistische doelen?

Hoe stel je je sportdoelen?

22 augustus 2019 - Sport

De zomervakantie is (bijna) voorbij. Hopelijk heb je genoten van je vrije tijd en is je energielevel weer helemaal opgeladen. Je bent weer helemaal klaar voor je werk- of studieleven. Na je vakantie is het de ideale tijd om na te denken over je sportdoel. Je gedachten zijn gereset en je zit weer vol motivatie om aan je sportieve leefstijl te werken. Misschien heb je er tijdens je vakantie al over nagedacht, of vind je het moeilijk om er een te formuleren. Hoe stel je een sportdoel? We leggen je er alles over uit in deze blog.  

Lees verder
yoga op vakantie

Extra ontspannen op vakantie met yoga

1 augustus 2019 - Sport

Het is vakantie! Eindelijk tijd om lekker te ontspannen op je vakantiebestemming. Dat kun je natuurlijk doen door op een laken op het strand lekker te genieten van de zon of te dobberen in het zwembad. Heb je ook al eens gedacht aan yoga-oefeningen op je vakantie? Yoga vermindert stress: precies wat je in je vakantie wilt bereiken. In deze blog geven we tips voor extra ontspanning op je vakantiebestemming door middel van yoga.

Lees verder
Tips tegen spierpijn

Dit zijn de tips tegen spierpijn

3 april 2019 - Sport

Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren. De scheurtjes ontstaan als je zware inspanning levert, door bijvoorbeeld krachttraining of duurtraining. Spierpijn kan ontzettend vervelend zijn in het dagelijks leven, maar betekent over het algemeen wel dat je een goede training achter de rug hebt. In deze blog lees je onze vijf tips om spierpijn te verlichten.  

Lees verder