4 keer fit blijven op kantoor

Geplaatst op: 
24 januari 2019

Kantoor. Dit is de plek waar je de meeste uren zittend doorbrengt. Taart als traktatie is lekker en de vrijdagmiddagborrel gezellig, maar al met al geen gezonde, actieve werkomgeving. Toch kun je juist in deze omgeving zelf veel aanpassingen doen, waardoor je fit blijft op kantoor. Ook handig als je met deze lage temperatuur af en toe niet zo’n zin hebt om na je werk nog naar de sportschool te gaan. Met onze tips blijf je fit!

Lopen, lopen, lopen

  • Lopen op kantoor; dat is niet direct waar je aan denkt bij een zittend beroep. Toch zijn er tal van kansen die je met beide handen kunt aangrijpen om je werkdag actief door te brengen:
  • Ga je met het openbaar vervoer naar je werk? Stap een halte eerder uit, waardoor je iets verder naar je werk moet lopen;
  • Haal wat vaker drinken voor jezelf en je collega’s. Of moedig hen aan hetzelfde te doen. Dan houd je niet alleen jezelf, maar ook je collega’s in beweging;
  • Zet extra stappen door op een andere verdieping naar het toilet te gaan;
  • Gebruik altijd de trap en vermijd de lift;
  • Maak tijdens je lunchpauze een verfrissende wandeling buiten. De opgesnoven frisse lucht houd je in de middag extra scherp;
  • Krijg je een telefoontje? Maak er een gewoonte van om bij elk telefoontje dat je krijgt van je werkplek weg te gaan. Loop een rondje door kantoor.

Houding

Dit is een inkoppertje en zal je al veel vaker gehoord hebben, maar let op je houding. Zorg ervoor dat je bureaustoel goed is ingesteld. Je knieën moeten in een hoek van 90 graden staan. Je ellebogen dienen recht onder je schouders te blijven en je onderarmen leunen op de armleuningen van je stoel. Stel vervolgens je bureau zo in dat je gemakkelijk met je stoel kunt aanschuiven. Heb je een verstelbaar bureau? Stel deze dan ook eens in op de stastand.

Lekker en voldoende eten en drinken

In je dagelijks leven en dus ook op je werk kun je letten op wat je eet en drinkt. Maak bewuste keuzes. Wat zijn bewuste keuzes op je werk? Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn, het zit ‘m in de voorbereiding. Kies een of twee dagen per week uit, waarop je je maaltijden en/of snacks voor werk voorbereid. Zo kom je minder snel in de verleiding om iets ongezonds te kopen wanneer je weer eens haast hebt. Denk bij het voorbereiden aan een gezonde salade (lees de blog over gezonde voeding dat je hersenen gezond houdt) of een lekkere maaltijdsoep. Je kunt op werk ook een gezonde snackvoorraad aanleggen zoals snackgroenten, nootjes, fruit of een mueslireep.

We kunnen niet anders dan het belang van genoeg water drinken benadrukken. Drink ongeveer 2 liter vocht per dag. Zet standaard een fles water op je bureau of zorg ervoor dat je vaste momenten in je agenda prikt waarop je water gaat halen. Dat is ook nog eens goed voor je dagelijkse behoefte aan beweging. Niet zo’n fan van water? Kies dan voor thee.

Sporten in de sportschool

Wil je graag meer bewegen, maar de kou vermijden? Ga dan direct na werk sporten. Leg je sportspullen klaar in de auto en neem ze mee naar kantoor. Je vermijdt een extra tochtje door de kou ’s avonds en je hoeft je niet schuldig te voelen als je na het avondeten gewoon even lekker wilt uitbuiken op de bank.

Tips die je eenvoudig in je dagelijks leven kunt toepassen, succes!

Gerelateerde berichten

Tips tegen spierpijn

Dit zijn dé tips tegen spierpijn

3 april 2019 - Sport

Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren. De scheurtjes ontstaan als je zware inspanning levert, door bijvoorbeeld krachttraining of duurtraining. Spierpijn kan ontzettend vervelend zijn in het dagelijks leven, maar betekent over het algemeen wel dat je een goede training achter de rug hebt. In deze blog lees je onze vijf tips om spierpijn te verlichten.  

Lees verder
Duo work-out

Maak sporten gezelliger en effectiever met deze duo work-out

28 maart 2019 - Sport

Nu de lente is aangebroken heb je misschien wel het doel gesteld om weer wat vaker naar de sportschool te gaan. Soms heb je nét een duwtje in de rug of een stok achter de deur nodig om je work-out te doen. Wat werkt er nou motiverender dan lekker te gaan sporten met je sportmaatje? Om het trainen nog leuker te maken hebben we een duo work-out met zes oefeningen voor je klaarstaan waarmee je bijna al je spiergroepen aanpakt.

Lees verder
Fitness en teamsport combineren

Zo word je beter in je (team)sport

18 maart 2019 - Sport

Doe je aan (team)sport? Dan wil je natuurlijk kunnen knallen tijdens je wedstrijden. Op de trainingen werk je voornamelijk aan je techniek, maar aan conditietraining en spieropbouw wordt weinig aandacht besteed. Om alles uit jezelf te halen kun je hier zelfstandig op trainen. Met een betere conditie, meer snelheid en kracht zal je snel merken dat je kwaliteit omhoog gaat en je wedstrijden langer op je topniveau kunt spelen. In deze blog lees je hoe je dit aanpakt.

Lees verder