Extra ontspannen op vakantie met yoga

Geplaatst op: 
1 augustus 2019

Het is vakantie! Eindelijk tijd om lekker te ontspannen op je vakantiebestemming. Dat kun je natuurlijk doen door op een laken op het strand lekker te genieten van de zon of te dobberen in het zwembad. Heb je ook al eens gedacht aan yoga-oefeningen op je vakantie? Yoga vermindert stress: precies wat je in je vakantie wilt bereiken. In deze blog geven we tips voor extra ontspanning op je vakantiebestemming door middel van yoga.

 

Yoga op het strand, in het vliegtuig of waar je ook wilt

Voor je yoga-oefeningen op vakantie hoef je echt je zware yogamat niet mee te nemen. Het leuke aan yoga is dat je het overal kunt doen. Heb je een lange vliegreis voor de boeg? Die wordt een stuk relaxter als je af en toe je schouders laat rollen en je nek strekt. Ben je aan het uitrusten op het strand? Op je strandlaken kun je makkelijk een paar oefeningen doen. Ben je na een lange dag shoppen weer terug in je hotelkamer en ben je uitgeput? Een paar rustige Yin Yoga-oefeningen helpen je aan een goede nachtrust zodat je lekker kunt ontspannen.

 

Yoga-oefeningen voor op reis

Welke oefeningen kun je dan doen op je vakantie? We geven hier een paar voorbeelden van oefeningen die je gemakkelijk kunt doen op je vakantiebestemming:

1. De yoga-ademhaling
Doordat je met de yoga-ademhaling optimaal gebruikmaakt van je longcapaciteit, raak je ontspannen en word je rustiger. Je ademt in en zorgt dat je je ademhaling naar je bekken stuurt. Vanuit daar laat je de adem naar boven gaan tot in je sleutelbeenderen. Wanneer je uitademt span je je buikspieren en de spieren van je bekken aan, zodat je de volgende inademing weer vanuit je bekken kunt laten komen. Wil je extra ontspannen? Richt je dan op de uitademing. Adem in, tel hoe lang je hier over doet en maak de uitademing twee keer zo lang. Het is misschien even oefenen, maar als je deze ademhaling onder de knie hebt voel je de heerlijke ontspanning.

 

2. Oefeningen voor je nek en schouders
Na een lange reis of zelfs na een middag luieren kunnen je nek en schouders gespannen aanvoelen. Geef deze daarom ook aandacht, zodat je optimaal tot rust kunt komen op je vakantie. Draai met je hoofd halve rondjes van je ene schouder via je borst naar je andere schouder om je nek te ontspannen. Om je schouders los te maken draai je je schouders rustig naar achteren en naar voren.  

 

3. De staande vooroverbuiging
Deze oefening voer je staand uit, waardoor je deze zelfs gemakkelijk in een caravan kunt doen. Veel ruimte heb je er niet voor nodig. Het is een fijne stretch voor je hamstrings na bijvoorbeeld een lange dag reizen. Ga stevig rechtop staan, met je voeten vlak naast elkaar op de grond en adem diep in. Reik daarna met je borst en armen naar boven en kijk omhoog. Buig met een rechte rug naar voren terwijl je uitademt, waarna je je buik op je benen legt en je benen buigt zover dat nodig is om dat te bereiken. Adem tot 7 keer diep in en uit, kom daarna weer rustig omhoog.

 

yoga op vakantie

4. De hurkzithouding
Ben je op je vakantie toe om alle werk- of schoolstress en drukte uit je dagelijkse leven los te laten? De hurkzit helpt je lichaam en geest hierbij. Begin door wijd te staan met je voeten op schouderbreedte. Daarna buig je je knieën, breng je je billen naar achteren en kom je in de hurkzit. Je handen vouw je tegen elkaar voor je borst. Stretch de binnenkant van je benen en liezen door je ellebogen licht tegen de binnenkant van je knieën te drukken. Adem tot 7 keer diep uit en in en kom daarna rustig weer om hoog.

 

yoga op vakantie

 

Wil je je yoga-kwaliteiten oefenen voordat je op vakantie gaat? SportCity heeft het grootste yoga-aanbod van Nederland. Door middel van live groepslessen leer je van de professionele groepslesinstructeur hoe je de houdingen uitvoert. Met je ledenpas ben je in al onze 22 vestigingen welkom om te sporten, dus kijk vooral in het groepslesrooster wanneer er yoga wordt gegeven in je favoriete SportCity-club!

Gerelateerde berichten

Hoe stel je realistische doelen?

Hoe stel je je sportdoelen?

22 augustus 2019 - Sport

De zomervakantie is (bijna) voorbij. Hopelijk heb je genoten van je vrije tijd en is je energielevel weer helemaal opgeladen. Je bent weer helemaal klaar voor je werk- of studieleven. Na je vakantie is het de ideale tijd om na te denken over je sportdoel. Je gedachten zijn gereset en je zit weer vol motivatie om aan je sportieve leefstijl te werken. Misschien heb je er tijdens je vakantie al over nagedacht, of vind je het moeilijk om er een te formuleren. Hoe stel je een sportdoel? We leggen je er alles over uit in deze blog.  

Lees verder
Tips tegen spierpijn

Dit zijn de tips tegen spierpijn

3 april 2019 - Sport

Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren. De scheurtjes ontstaan als je zware inspanning levert, door bijvoorbeeld krachttraining of duurtraining. Spierpijn kan ontzettend vervelend zijn in het dagelijks leven, maar betekent over het algemeen wel dat je een goede training achter de rug hebt. In deze blog lees je onze vijf tips om spierpijn te verlichten.  

Lees verder
Duo work-out

Maak sporten gezelliger en effectiever met deze duo work-out

28 maart 2019 - Sport

Nu de lente is aangebroken heb je misschien wel het doel gesteld om weer wat vaker naar de sportschool te gaan. Soms heb je nét een duwtje in de rug of een stok achter de deur nodig om je work-out te doen. Wat werkt er nou motiverender dan lekker te gaan sporten met je sportmaatje? Om het trainen nog leuker te maken hebben we een duo work-out met zes oefeningen voor je klaarstaan waarmee je bijna al je spiergroepen aanpakt.

Lees verder