Sporten in de herfst: wat verandert er?

Geplaatst op: 
20 september 2018

Dat het weer ons regelmatig op het verkeerde been zet, weten we inmiddels. Als je kijkt naar de lekkere, warme dagen van de afgelopen week zou je bijna vergeten dat de herfst in aantocht is. Daarom kun jij nu extra makkelijk maatregelen nemen om de herfstdip te voorkomen. Zo’n rotseizoen is de herfst namelijk niet!

Waarom blijven bewegen in de herfst?

Met de herfst in aantocht ligt de welbekende herfstdip op de loer. Gelukkig helpt sporten om dit te voorkomen. In je drukke leven vraag je veel van jezelf: het loont om dan goed voor je lichaam en geest te zorgen. Sporten zorgt er namelijk voor dat een aantal typische herfstdip-symptomen helemaal niet aan de orde zijn. Sporten heeft eigenlijk alleen maar positieve effecten op je brein. Het zorgt voor afleiding bij negatieve gedachten, afname van piekergedrag en toename van energie. Kortom: precies wat je nodig hebt in de gure herfstperiode. Psychiater Bram Bakker vertelt in zijn blog nog veel meer over wat bewegen voor je brein doet. Dus trek die sportschoenen aan en blijf, vooral in de herfst, in beweging!

Positieve aspecten van de herfst

Kortere en donkere dagen? Lagere temperaturen? Dat klinkt misschien negatief, maar hoeft het helemaal niet te zijn. Dit is juist extra leuk om te doen op donkere dagen: dineravonden met vrienden met kaarslicht, warmte opzoeken thuis of in de club. Neem bijvoorbeeld eens lekker de tijd om te genieten in de wellness. Ontspanning en inspanning gaan bij SportCity hand in hand. Na je work-out kun je lekker relaxen in de sauna of het stoombad. Zo zorg je ervoor dat je de herfst ontspannen door komt.

Van buiten naar binnen

Dankzij de zomer van 2018 hebben we heel wat uren buiten kunnen doorbrengen. Tijdens de herfst kan dat natuurlijk nog steeds. Maak een lekkere boswandeling en geniet van de verandering van de natuur. Toch blijven de meeste mensen tijdens dit seizoen liever binnen. Je bent vaak minder actief en hebt minder sociale verplichtingen. De perfecte periode om aan jezelf te werken. Bewegen maakt je hoofd leeg en maakt je fysiek fitter. Als je die verandering bij jezelf eenmaal merkt, heeft dat een positief effect op je mentale gesteldheid. Zo blijft die herfstdip nog wel even op afstand!

Thuis fitness

Vind je het moeilijk om een sportritme te vinden nu je de draad van het werk- of schoolleven weer moet oppakken? Soms is niets lekkerder dan tijdens een gure herfstdag lekker op de bank voor de tv te kruipen. Begint het gebrek aan beweging toch aan je te knagen, maar heb je niet altijd zin om naar SportCity te komen? Je kunt natuurlijk in je eigen knusse omgeving werken aan een gezondere en sportievere leefstijl. Voor elk sportniveau bieden wij trainingsschema’s aan die je gemakkelijk thuis kunt volgen. Zo kom je toch aan jouw portie beweging.

Laat die herfst maar komen, wij hebben er zin in!

Gerelateerde berichten

Tips tegen spierpijn

Dit zijn dé tips tegen spierpijn

3 april 2019 - Sport

Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren. De scheurtjes ontstaan als je zware inspanning levert, door bijvoorbeeld krachttraining of duurtraining. Spierpijn kan ontzettend vervelend zijn in het dagelijks leven, maar betekent over het algemeen wel dat je een goede training achter de rug hebt. In deze blog lees je onze vijf tips om spierpijn te verlichten.  

Lees verder
Duo work-out

Maak sporten gezelliger en effectiever met deze duo work-out

28 maart 2019 - Sport

Nu de lente is aangebroken heb je misschien wel het doel gesteld om weer wat vaker naar de sportschool te gaan. Soms heb je nét een duwtje in de rug of een stok achter de deur nodig om je work-out te doen. Wat werkt er nou motiverender dan lekker te gaan sporten met je sportmaatje? Om het trainen nog leuker te maken hebben we een duo work-out met zes oefeningen voor je klaarstaan waarmee je bijna al je spiergroepen aanpakt.

Lees verder
Fitness en teamsport combineren

Zo word je beter in je (team)sport

18 maart 2019 - Sport

Doe je aan (team)sport? Dan wil je natuurlijk kunnen knallen tijdens je wedstrijden. Op de trainingen werk je voornamelijk aan je techniek, maar aan conditietraining en spieropbouw wordt weinig aandacht besteed. Om alles uit jezelf te halen kun je hier zelfstandig op trainen. Met een betere conditie, meer snelheid en kracht zal je snel merken dat je kwaliteit omhoog gaat en je wedstrijden langer op je topniveau kunt spelen. In deze blog lees je hoe je dit aanpakt.

Lees verder