Waarom cardio helpt bij het behalen van je sportdoel

Geplaatst op: 
26 september 2019

Je ziet vaak dat mensen willen afvallen en veel tijd doorbrengen op de loopband of crosstrainer in de sportschool. Eigenlijk zie je overal wel mensen die bezig zijn met cardio. De één doet het meer dan de ander. Grote kans dat jij dit zelf ook wel is regelmatig doet of juist helemaal niet. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan of cardiotraining wel de beste manier is om jouw doel te bereiken? In deze blog nemen we je mee wat de voordelen zijn van cardiotraining.

 

4 voordelen van cardiotraining en waarom het helpt bij het behalen van je sportdoel

 

Voordeel 1: conditieverbetering

Cardiotraining is goed om je conditie op te bouwen. Je zal merken dat naarmate je steeds vaker cardiotraining doet, je conditie er op vooruit gaat. Steeds een stapje hoger proberen. Je lichaam zal beter functioneren en is ook gezonder als je meer conditie hebt. Dit zal er ook voor zorgen dat je lichaam sneller zuurstof naar de spieren vervoerd, waardoor je oefeningen langer vol kunt houden en het makkelijker wordt om je sportdoelen te behalen.

 

 

Voordeel 2: verkleint de kans op hart- en vaatziektes

Een ander voordeel is dat het een positief effect heeft op je bloeddruk. Door cardiotraining zal de bloedstroom door je lichaam nog beter gaan. Door dit regelmatig te doen, verlaag je hierdoor ook de kans op hart- en vaatziektes. De conditie van je hart en longen zullen hierdoor alleen maar verbeteren. Dit komt omdat ons hart sneller moet kloppen tijdens de training en daarom meer bloed door ons lichaam pompt.

 

 

Voordeel 3: helpt bij het afvallen

Wanneer je wilt afvallen, zul je meer calorieën moeten verbranden dan je via je voeding binnen krijgt. Cardiotraining, zoals hardlopen, fietsen of crossen, blijft één van de meest efficiënte methodes om veel calorieën te verbranden.  Je kunt met deze trainingsvorm makkelijk koolhydraten verbranden, maar bij langere trainingssessies (van meer dan 20 minuten), worden ook vetreserves aangesproken. Je zult dan ook vet gaan verbranden en je lichaam komt er dan strakker uit te zien. Dit is heel effectief als je wilt dat je droge spiermassa naar buiten komt. Ja ook voor de krachttrainers is cardio heel belangrijk.

 

 

Voordeel 4: vermindert stress

Een grote voordeel van cardiotraining is dat het ons een goed gevoel kan geven. Als je cardio oefeningen doet, maakt het lichaam verschillende hormonen aan, waaronder Endorfines. Deze staan ook wel bekend als het ‘gelukshormoon’. Dit kan je helpen om helder na te denken en oplossingen te vinden voor dagelijkse problemen, waardoor je minder stress zal krijgen en uiteindelijk beter aan de slag kan gaan met je sportdoelen.  

 

Kortom, cardio is dus heel goed voor je gezondheid en kan je goed helpen bij het behalen van je sportdoel. Klik hier om te kijken welke club bij jou in de buurt zit en bekijk de cardiomogelijkheden! 

Gerelateerde berichten

zo haal je het maximale uit je training

5 tips om het maximale uit je training te halen

17 oktober 2019 - Sport

Je bent hard aan het trainen voor je sportdoel(en). Er is langzaam resultaat te zien, maar je hebt je doel (nog) niet bereikt. Wat kun je eigenlijk doen om het maximale uit je training te halen?

Op internet zijn er veel ideeën en opvattingen te vinden over fitness en hoe je dit het beste kan doen. Dit verschilt uiteraard per persoon, want ieder traint op zijn/haar eigen manier. In deze blog geven we je 5 tips die je kunnen helpen om het maximale uit je training te halen met betrekking tot krachttraining.

Lees verder
De voordelen van samen sporten

De voordelen van samen sporten met een vriend(in)

10 oktober 2019 - Sport

Als je niet gemotiveerd bent om je sporttas te pakken en je sportschoenen aan te trekken, omdat je bijvoorbeeld niet genoeg voldoening uit het sporten haalt, is het lastig om het sporten vol te houden. Het kan zijn dat je op den duur je motivatie kwijt raakt als je alleen sport. Misschien is het dan een idee om samen te gaan sporten met een vriend(in). Dit kan houvast aan jullie beiden geven. In deze blog geven we je vijf voordelen van samen sporten.

Lees verder
Personal coach sportcity

Is een personal trainer noodzakelijk bij het behalen van je sportdoelen?

19 september 2019 - Sport

Terwijl de één van zichzelf supergemotiveerd bezig kan zijn met een sportdoel en weet welke trainingen moeten gebeuren, kan de ander juist moeite hebben met het opbouwen van een sportritme en het uitvoeren van oefeningen. Geen sportdoel is hetzelfde, net als dat ieder mens uniek is. Een trainingsschema is in ieder geval een goede basis voor het behalen van je sportdoel, hiermee voer je zelfstandig de oefeningen uit. Maar ben je iemand die behoefte heeft aan meer gezelligheid, motivatie en begeleiding? Wij staan voor je klaar. Bij SportCity krijg je persoonlijke begeleiding. Ook hebben we personal trainers, iemand die samen met je traint voor je sportdoel(en) en je voortgang nauwlettend in de gaten houdt. Maar waar helpt een personal trainer precies bij? En is het noodzakelijk om er een te hebben als je je sportdoel wilt halen? Lees er alles over in deze blog. 

Lees verder