Zo word je beter in je (team)sport

Geplaatst op: 
18 maart 2019

Doe je aan (team)sport? Dan wil je natuurlijk knallen tijdens je wedstrijden. Op de trainingen werk je voornamelijk aan je techniek, maar aan conditietraining en spieropbouw wordt weinig aandacht besteed. Om alles uit jezelf te halen kun je hier zelfstandig op trainen. Met een betere conditie, meer snelheid en meer kracht zal je snel merken dat je kwaliteit omhoog gaat en je wedstrijden langer op je topniveau speelt. In deze blog lees je hoe je dit aanpakt.

Hou je wedstrijd langer vol door conditietraining

Sta je al snel hijgend op het veld of op de baan? Zorg er dan voor dat je je conditie op peil brengt. De verplichte rondjes op de training zijn soms gewoon niet genoeg om je door een slopende wedstrijd heen te slepen. Alleen als je conditie op peil is kun je het maximale uit je sport halen. Natuurlijk verwacht je trainer of coach van je dat je in je vrije tijd je conditie op peil houdt of zelfs verbetert, maar door de meesten wordt dit nog wel eens overgeslagen.

Je kunt natuurlijk eindeloos in de sportschool blijven en tot in den treuren op een cardioapparaat staan en touwtjespringen om je conditie op te bouwen. Maar als je daar geen zin in hebt, of tijd voor hebt, is er gelukkig ook een andere optie die een stuk efficiënter is: HIIT. HIIT (High Intensity Interval Training) is een afwisseling tussen gematigde snelheid en alles geven wat je in je hebt. Dit kun je op ieder cardiotoestel doen of bijvoorbeeld door jumping jacks of jumping squats. Probeer eens één minuut op hoge snelheid en anderhalve minuut op gematigde snelheid te trainen en herhaal dit totdat een aantal keer totdat je op bent. Naarmate je conditie beter wordt kun je dit vaker herhalen.

Sterke spieren voor een sterke prestatie

Als je sterke spieren hebt, heb je bij praktisch iedere sport ontzettend veel voordeel. Als je springt en hard neerkomt tijdens je voetbalwedstrijd kun je je bijvoorbeeld beter opvangen. En tijdens je tenniswedstrijd is het een stuk makkelijker om alle draaien goed te kunnen maken. Met sterke spieren zorg je ervoor dat de kans dat je iets verrekt, verstuikt of afscheurt een stuk kleiner wordt.

Bij krachttraining bestaat het misverstand dat dit je erg log en sloom maakt en je misschien zelfs een spierbundel wordt. Hier hoef je absoluut niet bang voor te zijn, integendeel zelfs. Krachttraining verhoogt je uithoudingsvermogen, waardoor je bij je wedstrijd langer op volle kracht kan spelen. Het heeft dus wel degelijk een positief effect op je conditie en maakt je absoluut niet log of sloom. Je zal merken dat je conditie steeds beter wordt als je sterkere spieren hebt. Ook wordt krachttraining bij hardlopen onderschat. In deze blog lees je waarom krachttraining je hardloopprestaties bevordert.

In veel sporten heb je explosiviteit nodig. Denk bijvoorbeeld aan een voetballer die een explosieve start nodig heeft en daarna stukken moet sprinten. Of een flinke smash bij het volleyballen. Je core- en beenspieren spelen hierin een grote rol. Dit zijn ook spiergroepen die belangrijk zijn voor je balans. Hoe sterker je op je benen staat, des te lastiger het voor een tegenstander is om jou van de bal af te krijgen of je te passeren. Zorg wel dat je een heftige training niet te kort voor je wedstrijddag doet. Spierpijn kun je natuurlijk niet gebruiken op het moment dat je écht moet knallen. 

Gerelateerde berichten

Tips tegen spierpijn

Dit zijn dé tips tegen spierpijn

3 april 2019 - Sport

Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren. De scheurtjes ontstaan als je zware inspanning levert, door bijvoorbeeld krachttraining of duurtraining. Spierpijn kan ontzettend vervelend zijn in het dagelijks leven, maar betekent over het algemeen wel dat je een goede training achter de rug hebt. In deze blog lees je onze vijf tips om spierpijn te verlichten.  

Lees verder
Duo work-out

Maak sporten gezelliger en effectiever met deze duo work-out

28 maart 2019 - Sport

Nu de lente is aangebroken heb je misschien wel het doel gesteld om weer wat vaker naar de sportschool te gaan. Soms heb je nét een duwtje in de rug of een stok achter de deur nodig om je work-out te doen. Wat werkt er nou motiverender dan lekker te gaan sporten met je sportmaatje? Om het trainen nog leuker te maken hebben we een duo work-out met zes oefeningen voor je klaarstaan waarmee je bijna al je spiergroepen aanpakt.

Lees verder
Cardiotraining of krachttraining

Werkt cardiotraining of krachttraining beter bij afvallen?

28 februari 2019 - Sport

Wil je voor de zomer lekker in je vel zitten, maar weet je niet waar je moet beginnen in de sportschool? Met alle apparaten die beschikbaar zijn zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Je kunt natuurlijk altijd terecht bij de trainer in je club, maar in deze blog leggen we je het eerste onderscheid al uit: werkt cardiotraining of krachttraining nou beter werkt om wat kilootjes kwijt te raken?

Lees verder