5 tips om meer groenten te eten

Geplaatst op: 
8 mei 2019

We weten (bijna) allemaal dat we minimaal 250 gram groenten per dag moeten eten. Dat klinkt als een hele berg en veel mensen halen de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag dan ook niet. Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan je denkt. In deze blog geven we je 5 tips hoe jij per dag meer groenten binnen kunt krijgen.

Waarom zijn groenten belangrijk?

Elk mens heeft een goede balans in voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Denk aan koolhydraten, eiwitten of vetten.   Groenten zitten boordevol vitamines, mineralen en voedingsvezels. Ze zijn ontzettend belangrijk voor je. Ze houden je darmen gezond en voorkomen extreme pieken in je bloedsuikerspiegel. Ze voorkomen hart- en vaatziekten en zorgen voor een lagere bloeddruk. Expert uit het buitenland zeggen dat je dit effect pas kunt meten bij 350 tot 400 gram groenten per dag. Het Voedingscentrum adviseert ons minimaal 250 gram groenten per dag te eten. Er zijn helaas maar weinig mensen die deze aanbevolen hoeveelheid groenten halen. Er volgen nu 5 tips, waardoor jij een stuk makkelijker aan die 250 gram per dag komt.

1. Voeg groenten toe aan een maaltijd waar je het niet (vaak) bij eet

Deze tip had je misschien zelf ook wel kunnen bedenken, maar toch voegen maar heel weinig mensen groenten toe aan het ontbijt of de lunch. Groenten eten tijdens het diner doen we wel. Nog niet voldoende, maar daar komen we later op terug. We moeten 250 gram groenten eten, maar je moet aardig wat opscheppen wil je die 250 gram halen. Ontbijten kan je doen met een groenteomelet, lunchen met een groentesoep en een salade. Vind je dit te veel moeite? Je kunt in het weekend een groentespread maken of een kant-en-klare variant kopen in de supermarkt. Smeer dit lekker op je boterham!

2. Kies voor patat of pizza .... van groenten

Soms smacht je naar een vette hap, maar zegt je hart je dat je het niet moet doen. Daar is een goede, gezonde tussenweg boordevol groenten voor gevonden. Tegenwoordig kun je je pizzabodem van groenten (ei en bloemkool) maken of eenvoudig kopen in de plaatselijke supermarkt. Bestrooi deze met alle groenten die je lekker vindt en je hebt een bord voor groenten. Ook patat kun je maken van aardappel, pastinaak en pompoen. Extra lekker met olijfolie, zeezout en een dipsaus van knoflook.

3. Zie groenten als het hoofdingrediënt van je maaltijd

Dit vraagt een flinke aanpassing van jezelf. Iets waar je waarschijnlijk best wel wat moeite voor moet doen. Vaak zien we namelijk vlees, rijs, pasta of aardappelen als het hoofdingrediënt van een gerecht. Probeer dit om te draaien. Bereid al je gerechten met groenten als hoofdingrediënt. Schep minder rijst, aardappelen, pasta of vlees op en schep veel meer groenten op je bord. Vlees kun je zelfs helemaal schrappen, maar daar vertellen we bij tip 5 meer over.

4. Verstop groenten in de saus

Wat, saus? Dat is toch ontzettend slecht? Dat horen we je bijna denken. Maar als jij je sauzen zelf maakt, hoeft het helemaal niet slecht te zijn. Je kunt je groenten ontzettend klein snijden, waardoor de smaak minder aanwezig is en je kunt het makkelijker verbergen in je saus. Dit is ook een goede tip voor als je moeilijk groenten etende kinderen hebt. Denk bijvoorbeeld aan extra veel fijne groenten in je pastasaus. Geen zin om zoveel te snijden? Je kunt in de supermarkt voorgesneden, extra fijne groenten kopen.

5. Kook aan de hand van een vegetarisch kookboek

Het is geen verrassing dat vegetariërs over het algemeen meer groenten eten dan mensen die wel vlees en vis eten. Vegetarische kookboeken staan dan ook vol met recepten met heel veel groenten. Als je denkt dat een groentegerecht saai en smaakloos is, dan heb je het mis. Recepten zijn er om uit te proberen. Hier vind je een online receptenboek vol met groenten. Eet smakelijk. 

 

Gerelateerde berichten

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder
Bitterballen

Verantwoorde verjaardagsnacks (op Koningsdag)

24 april 2019 - Voeding

De koning mag op zaterdag 27 april alweer 52 kaarsjes uitblazen. Niet alleen een feestdag voor hem, maar voor ons allemaal. We bezoeken de plaatselijke vrijmarkt of laten onze dansmoves zien op een festival. Maar met het oog op het druilerige weer, zijn er dit weekend ook veel mensen met een tompouce op schoot voor de buis te vinden. Die kun je bij de bakker halen, maar je kunt ze ook zelf maken. In de blog delen wij verantwoorde variaties op deze en andere typische oranje (verjaardag)snacks.

Lees verder
De waarheid over paaseieren

Eten of vergeten: dit is de waarheid over paaseitjes

17 april 2019 - Voeding

De kans is héél groot dat je er al een paar achter je kiezen hebt, want deze heerlijke paassnacks staan al een paar maanden in grote getalen in de schappen: paaseitjes. Rond Pasen kun je je bijna geen huis of kantoor voorstellen zonder een bakje van deze lekkere chocolaatjes op tafel.  Waarom is dat eigenlijk en zijn paaseitjes wel zo ‘slecht’ als je denkt?

Lees verder