Behaal je sportdoel door meal preppen

Geplaatst op: 
10 april 2019

Meal preppen is eigenlijk niets anders dan een fancy benaming voor het voorbereiden van je maaltijden. Meal preppen brengt een hoop voordelen met zich mee, vooral als je fanatiek bezig bent met sporten. In deze blog lees je wat die voordelen zijn en hoe meal preppen precies werkt.

Wat is meal preppen?

Meal preppen is natuurlijk een mooie benaming, maar het betekent eigenlijk alleen maar dat je je eten voor een paar dagen klaarmaakt. Door je maaltijden voor te bereiden hou je volledig de controle over wat je gedurende de dag binnenkrijgt. Als je bijvoorbeeld hard bezig bent met afvallen of met spierbouw kun je hiermee, op een redelijk eenvoudige manier, je voeding precies afstemmen op je calorie- en macronutriëntbehoefte. Voordat je de porties in bakjes doet kun je de voedingsmiddelen stuk voor stuk afwegen. Dit is een hele effectieve manier om de calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten bij te houden.

Meal preppen klinkt misschien ingewikkeld, maar waarschijnlijk ben je onbewust al een hele tijd bezig met meal preppen. Denk maar eens aan de lunch die je meeneemt naar school of werk: je bereidt het voor en neemt het mee voor een later tijdstip. Als dat voor de lunch kan, kan dat natuurlijk ook voor het ontbijt, diner én je tussendoortjes.

Je bepaalt zelf in hoeverre je je maaltijden prept. Als je niet zo’n ochtendmens bent kan een lekker en verantwoord ontbijt klaarmaken en opeten een behoorlijke opgave zijn. In dat geval kun je je ontbijt in de avond alvast klaarmaken. Overnight oats is dan een goede optie: havervlokken die een nachtje in de koelkast geweekt hebben in melk of water. Of bijvoorbeeld een lekker bananenbrood

Wat zijn de voordelen van meal preppen?

 

Je bent je bewust van wat je eet

Zoals je net al kon lezen is dit voor veel fanatieke sporters de voornaamste reden om te meal preppen. Als je moe en hongerig bent en na een lange dag naar huis gaat is het heel makkelijk om even snel wat te halen: een vette hap of take-away zijn tijdbesparende opties. Als je een goedgevulde maag hebt, of daar snel uitzicht op hebt, zul je minder snel in de verleiding komen om af te wijken van je geprepte maaltijden. Ook de snacks in de kantine, het tankstation of in de stad worden hierdoor een stuk minder verleidelijk.

Je bespaart dagelijks veel tijd

Je hoeft niet meer iedere dag na te denken over wat je die dag gaat eten. Kies wekelijks één dag waarop je je maaltijden bepaalt, de boodschappen doet en je de maaltijden bereidt. Je bereidt alles in één keer, dat gaat een stuk sneller dan iedere dag apart een portie bereiden. Als de maaltijden klaar zijn kun je alles in bakjes doen en het goed laten afkoelen. Daarna maak je nog de keuze of je de maaltijden in de koelkast bewaart of in de vriezer. Let wel goed op de houdbaarheid van de producten die je gebruikt. Kun je wel wat inspiratie gebruiken voor een maaltijd? Een lekkere curry is makkelijk, snel, in grote porties te maken én lekker.

Je bespaart geld

Dat is natuurlijk een fijne bijkomstigheid. Want waarom zou je nog gaan voor een vette hap als je een lekkere en bewuste maaltijd hebt  klaarstaan? Daarnaast kom je maar één (of twee) keer in de week in een supermarkt, zo is er minder verleiding om nog andere dingen te kopen die niet op je lijstje staan. Als je vooraf hebt bepaald wat je wanneer nodig hebt voor je maaltijden zal je merken dat je minder eten weggooit. Dat is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.

Wanneer start jij met het uitbreiden van meal preppen?

Gerelateerde berichten

De waarheid over paaseieren

Eten of vergeten: dit is de waarheid over paaseitjes

17 april 2019 - Voeding

De kans is héél groot dat je er al een paar achter je kiezen hebt, want deze heerlijke paassnacks staan al een paar maanden in grote getalen in de schappen: paaseitjes. Rond Pasen kun je je bijna geen huis of kantoor voorstellen zonder een bakje van deze lekkere chocolaatjes op tafel.  Waarom is dat eigenlijk en zijn paaseitjes wel zo ‘slecht’ als je denkt?

Lees verder
Vegetarische curry

Snel en verantwoord recept: vegetarische curry met kikkererwten

14 maart 2019 - Voeding

Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Een mooi moment om even stil te staan bij je vleesconsumptie. Het beeld bestaat dat vegetarisch eten duur, smaakloos en eenzijdig is. Wat ons betreft is dat klinkklare onzin en met dit lekkere recept snoer je alle critici in je omgeving de mond. Weinig ingrediënten, goede voedingswaarden en lekker snel klaar. Wat wil een mens nog meer? Eet smakelijk!

Lees verder
Ontbijtgranen gezond

Hoe verantwoord is ontbijten met cornflakes?

7 maart 2019 - Voeding

Als je voor het schap met ontbijtgranen staat is de keuze overweldigend. Cornflakes, branflakes, special flakes, muesli, cruesli: de mogelijkheden zijn eindeloos. Op de verpakkingen staan allerlei kreten waardoor je er wel eentje móet nemen. Minder vet, meer vezels en minder suiker lijken allemaal een ontzettend verantwoorde keuze, maar helaas gaat dat niet altijd op. In deze blog leggen we je uit hoe het nou precies zit met al die beloftes. Want hoe verantwoord zijn cornflakes eigenlijk? Natuurlijk hebben we ook een lekker recept voor je klaarstaan zodat je gelijk zelf aan de slag kunt.

Lees verder