Behaal je sportdoel door meal preppen

Geplaatst op: 
10 april 2019

Meal preppen is eigenlijk niets anders dan een fancy benaming voor het voorbereiden van je maaltijden. Meal preppen brengt een hoop voordelen met zich mee, vooral als je fanatiek bezig bent met sporten. In deze blog lees je wat die voordelen zijn en hoe meal preppen precies werkt.

Wat is meal preppen?

Meal preppen is natuurlijk een mooie benaming, maar het betekent eigenlijk alleen maar dat je je eten voor een paar dagen klaarmaakt. Door je maaltijden voor te bereiden hou je volledig de controle over wat je gedurende de dag binnenkrijgt. Als je bijvoorbeeld hard bezig bent met afvallen of met spierbouw kun je hiermee, op een redelijk eenvoudige manier, je voeding precies afstemmen op je calorie- en macronutriëntbehoefte. Voordat je de porties in bakjes doet kun je de voedingsmiddelen stuk voor stuk afwegen. Dit is een hele effectieve manier om de calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten bij te houden.

Meal preppen klinkt misschien ingewikkeld, maar waarschijnlijk ben je onbewust al een hele tijd bezig met meal preppen. Denk maar eens aan de lunch die je meeneemt naar school of werk: je bereidt het voor en neemt het mee voor een later tijdstip. Als dat voor de lunch kan, kan dat natuurlijk ook voor het ontbijt, diner én je tussendoortjes.

Je bepaalt zelf in hoeverre je je maaltijden prept. Als je niet zo’n ochtendmens bent kan een lekker en verantwoord ontbijt klaarmaken en opeten een behoorlijke opgave zijn. In dat geval kun je je ontbijt in de avond alvast klaarmaken. Overnight oats is dan een goede optie: havervlokken die een nachtje in de koelkast geweekt hebben in melk of water. Of bijvoorbeeld een lekker bananenbrood

Wat zijn de voordelen van meal preppen?

 

Je bent je bewust van wat je eet

Zoals je net al kon lezen is dit voor veel fanatieke sporters de voornaamste reden om te meal preppen. Als je moe en hongerig bent en na een lange dag naar huis gaat is het heel makkelijk om even snel wat te halen: een vette hap of take-away zijn tijdbesparende opties. Als je een goedgevulde maag hebt, of daar snel uitzicht op hebt, zul je minder snel in de verleiding komen om af te wijken van je geprepte maaltijden. Ook de snacks in de kantine, het tankstation of in de stad worden hierdoor een stuk minder verleidelijk.

Je bespaart dagelijks veel tijd

Je hoeft niet meer iedere dag na te denken over wat je die dag gaat eten. Kies wekelijks één dag waarop je je maaltijden bepaalt, de boodschappen doet en je de maaltijden bereidt. Je bereidt alles in één keer, dat gaat een stuk sneller dan iedere dag apart een portie bereiden. Als de maaltijden klaar zijn kun je alles in bakjes doen en het goed laten afkoelen. Daarna maak je nog de keuze of je de maaltijden in de koelkast bewaart of in de vriezer. Let wel goed op de houdbaarheid van de producten die je gebruikt. Kun je wel wat inspiratie gebruiken voor een maaltijd? Een lekkere curry is makkelijk, snel, in grote porties te maken én lekker.

Je bespaart geld

Dat is natuurlijk een fijne bijkomstigheid. Want waarom zou je nog gaan voor een vette hap als je een lekkere en bewuste maaltijd hebt  klaarstaan? Daarnaast kom je maar één (of twee) keer in de week in een supermarkt, zo is er minder verleiding om nog andere dingen te kopen die niet op je lijstje staan. Als je vooraf hebt bepaald wat je wanneer nodig hebt voor je maaltijden zal je merken dat je minder eten weggooit. Dat is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.

Wanneer start jij met het uitbreiden van meal preppen?

Gerelateerde berichten

Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

Geen vlees eten en toch genoeg eiwitten binnenkrijgen doe je zo

6 juni 2019 - Voeding

Als je wilt afvallen, is het aan te raden om genoeg eiwitten te eten. Eiwitten geven je namelijk een verzadigd gevoel, waardoor je relatief minder eet. En als je minder eet, krijg je minder calorieën binnen dan je lichaam verbruikt en daardoor val je af. Producten met een hoog eiwitgehalte zijn vis, vlees, eieren en zuivel(vervangers). Maar wat als je vegetariër of veganist bent, hoe krijg je dan genoeg eiwitten binnen? Je eet (een aantal van) deze producten dan natuurlijk niet. In deze blog leggen we je uit wat je in je voedingspatroon kunt eten om je eiwitdoelstelling toch te halen.

Lees verder

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder

5 tips om meer groenten te eten

8 mei 2019 - Voeding

We weten (bijna) allemaal dat we minimaal 250 gram groenten per dag moeten eten. Dat klinkt als een hele berg en veel mensen halen de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag dan ook niet. Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan je denkt. In deze blog geven we je 5 tips hoe jij per dag meer groenten binnen kunt krijgen.

Lees verder