Brainfood: 3 ingrediënten voor gezonde hersenen

Geplaatst op: 
17 januari 2019

Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, is in zicht. Het is wellicht een fabel, maar veel mensen ervaren in de winter een korte of langdurige winterdip. In deze blog geven we je tips waar je blij van wordt. Er is namelijk genoeg voedsel dat een positief effect heeft op je brein. Dat helpt niet alleen om je dip te verhelpen en te voorkomen, maar ook om je hersenen op een lekkere manier gezond te houden.

Eet jij bewust? Van elke hap die je neemt, verplaatst 20% van de binnen gekregen energie direct naar je hersenen. Voeding heeft dus een grote invloed op de gezondheid van je brein. Je hersenen verbruiken van alle organen in je lichaam de meeste energie. Het is dus ontzettend belangrijk dat je je hersenen langdurig van energie voorziet. Dat kun je doen door bewust te eten. Wat kun je eten om je hersenen gezond te houden? We hebben een aantal favorieten voor je op een rijtje gezet.

Avocado’s

Avocado’s voorkomen stress door de hoeveelheid kalium die ze bevatten. Een avocado bevat 450 milligram kalium, wat iets meer dan 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Kalium is enorm belangrijk voor het handhaven van een gezonde bloeddruk. Bij een normale bloeddruk krijgen alle delen van het lichaam, en dus ook je hersenen, voldoende bloed en zuurstof.

Zalm en vette vis

Zalm en vette vis bevatten omega 3-vetzuren. Een tekort aan DHA en EPA (docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur; beide omega 3-vetzuren) verhoogt de kans op stoornissen op het gebied van denken, gedrag, stemming en/of zien. Voeg eens vette vis toe aan je maaltijd. Je creëert een afwisselend en gezond eetpatroon met voldoende omega 3-vetzuren. Waarom dit belangrijk is? Voor een goede en snelle communicatie tussen zenuwcellen. Dit zorgt ervoor dat je een goed concentratieniveau vasthoudt en op lange termijn minder vergeetachtig wordt.

Cashewnoten

Cashewnoten creëren serotonine. Dit is een neurotransmitter die invloed heeft op onder meer stemming, slaap en seksuele activiteit. Cashewnoten hebben een positieve uitwerking op het hart, de bloedvaten en de spijsvertering. Daarnaast bevatten ze een stof (tryptofaan) die slaap bevorderend en angst dempend werkt. Neem dus gerust eens een handje cashewnoten als tussendoortje. Of verwerk ze in een maaltijd.

Groene avocado salade met cashewnoten

Zin in een gezonde lunch of licht avondmaal? De groene avocado salade met cashewnoten is lekker én goed voor je hersenen.

Ingrediënten:

– Zakje/krop salade naar keuze

– 1 rijpe avocado

– 1 kleine rode ui

– 100 gram ongezouten cashewnoten

– 2 theelepels mosterd

– 2 eetlepels balsamicoazijn

– drie eetlepels olijfolie

– 1/2 citroen

Zo maak je het:

1. Bak de ongezouten cashewnoten op zacht vuur goudbruin. Haal ze van het vuur en laat kort afkoelen.

2. Snijd de rode ui fijn en meng met de veldsla en rucola in een grote kom.

3. Meng de mosterd, balsamicoazijn en olijfolie en een kom of glazen fles goed door elkaar. Schenk vervolgens over

de salade.

4. Snijd de avocado in grove stukken.

5. Garneer de salade met de avocado en cashewnoten.

6. Besprenkel de avocado met enkele druppels vers citroensap.

Bij het avondmaal kun je ervoor kiezen een stukje vette vis bij te bakken. Ook lekker met wat tomaat en komkommer. Eet smakelijk!

Salade avocado

Voedingstips om je hersenen gezond te houden

Je hebt nu drie lekkere ingrediënten die je kunt verwerken in een maaltijd om je brein fit te houden. Is het toch niet helemaal je smaak? Dan kun je ook de volgende algemene tips gebruiken om je hersenen te voeden.

  • Verwerk de genoemde ingrediënten in je weekmenu. Eet iedere dag een handje ongezouten noten en eet één keer per week vette vis;
  • Roomboter is lekker en bevat gezond vet, maar besmeer je boterhammen met zachte margarine of halvarine voor een gezonder brein;
  • Eet verschillende soorten groenten en fruit. Afwisseling in je eetpatroon voorziet je hersenen van verschillende voedingsstoffen. 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag is het benodigde magische aantal;
  • Bak je eten in olijfolie of vloeibaar bak- en braadvet. Roomboter en kokosvet zorgen voor minder efficiënte hersenen;
  • Genieten van een lekker bord pasta? Kies voor de volkoren variant;
  • Vergeet naast genoeg en gezond eten vooral niet genoeg te drinken. Drink zo’n 1,5 tot 2 liter vocht per dag, het liefst water of thee zonder suiker.

Bron 1, bron 2

Gerelateerde berichten

De waarheid over paaseieren

Eten of vergeten: dit is de waarheid over paaseitjes

17 april 2019 - Voeding

De kans is héél groot dat je er al een paar achter je kiezen hebt, want deze heerlijke paassnacks staan al een paar maanden in grote getalen in de schappen: paaseitjes. Rond Pasen kun je je bijna geen huis of kantoor voorstellen zonder een bakje van deze lekkere chocolaatjes op tafel.  Waarom is dat eigenlijk en zijn paaseitjes wel zo ‘slecht’ als je denkt?

Lees verder
Meal prep

Behaal je sportdoel door meal preppen

10 april 2019 - Voeding

Meal preppen is eigenlijk niets anders dan een fancy benaming voor het voorbereiden van je maaltijden. Meal prepping brengt een hoop voordelen met zich mee, vooral als je fanatiek bezig bent met sporten. In deze blog lees je wat de voordelen zijn en hoe meal preppen precies werkt.

Lees verder
Vegetarische curry

Snel en verantwoord recept: vegetarische curry met kikkererwten

14 maart 2019 - Voeding

Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Een mooi moment om even stil te staan bij je vleesconsumptie. Het beeld bestaat dat vegetarisch eten duur, smaakloos en eenzijdig is. Wat ons betreft is dat klinkklare onzin en met dit lekkere recept snoer je alle critici in je omgeving de mond. Weinig ingrediënten, goede voedingswaarden en lekker snel klaar. Wat wil een mens nog meer? Eet smakelijk!

Lees verder