Eten of vergeten: dit is de waarheid over paaseitjes

Geplaatst op: 
17 april 2019

De kans is héél groot dat je er al een paar achter je kiezen hebt, want deze heerlijke paassnacks staan al een paar maanden in grote getalen in de schappen: paaseitjes. Rond Pasen kun je je bijna geen huis of kantoor voorstellen zonder een bakje van deze lekkere chocolaatjes op tafel. Met alle heerlijke uitvoeringen die verkrijgbaar zijn is het tegenwoordig lastig kiezen: de welbekende melkchocolade eitjes met pralinévulling, witte chocolade met crunch of zelfs met knettersuiker. Iedereen heeft natuurlijk zijn favoriet, maar eigenlijk zijn alle varianten lastig om nee tegen te zeggen. In deze blog lees je waarom we die lekkere chocolade eitjes en ‘gewone’ eieren met Pasen eten. En antwoord op de vraag: hoe ‘slecht’ zijn ze eigenlijk als je hard bezig bent om je sportdoelen te behalen?

Waarom eten we (chocolade) eieren met Pasen?

Laten we bij het begin beginnen: waarom eten we eigenlijk (chocolade)eieren met Pasen? Tijdens de vastentijd werden er geen eieren gegeten. De vastentijd eindigt met Pasen. Alle eieren die in de vastentijd gelegd waren door de kippen konden dan eindelijk opgegeten worden. De welbekende chocolade eitjes zijn hier weer van afgeleid.

Wat zit er nu precies in paaseieren?

Oké, we weten nu waarom we (chocolade) eieren eten met Pasen, maar wat zit er nou precies in die heerlijke paaseitjes? Qua voedingswaarden kunnen we daar kort over zijn: een standaard klein melkchocolade paaseitje bevat 38 calorieën en met vulling ligt dit over het algemeen hoger, rond de 45 calorieën. Je kunt dus best eens een lekker paaseitje eten en dit toevoegen aan je voedingspatroon. De chocolade eitjes bestaan voornamelijk uit vet en suiker. Als je toch iets van positieve gezondheidseffecten wilt nastreven is zo puur mogelijk op dat vlak het meest verantwoord.

Pure, extra bittere chocolade heeft een gunstig effect op de bloedvaten. Helaas geldt dat niet voor de hoeveelheden die wij graag zouden willen eten. Onderzoek toont aan dat ongeveer 10 gram extra bittere chocolade een positief effect heeft op de elasticiteit van de bloedvaten. Vrij vertaald komt dat dus neer op één lekker extra puur paaseitje per dag.

En hoe zit het met een 'gewoon' ei?

Een gemiddeld kippenei bevat ongeveer 70 calorieën, maar de macronutriënten zijn heel anders dan in een chocolade eitje. Zo krijg je, als je een ‘gewoon’ ei eet, 6 gram eiwit binnen. Als je bezig bent met krachttraining zijn eiwitten een belangrijk onderdeel van je voedingspatroon. Met Pasen kun je er dus met een gerust hart één (of misschien wel twee) eten.

We hopen dat je fijne paasdagen hebt. Geniet er vooral lekker van! Heb je wat tijd over? Onze clubs hanteren aangepaste openingstijden, dus we eten graag een paaseitje met jou.

Openingstijden

Bronnen:

- Voedingscentrum
- NRC

Gerelateerde berichten

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder

5 tips om meer groenten te eten

8 mei 2019 - Voeding

We weten (bijna) allemaal dat we minimaal 250 gram groenten per dag moeten eten. Dat klinkt als een hele berg en veel mensen halen de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag dan ook niet. Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan je denkt. In deze blog geven we je 5 tips hoe jij per dag meer groenten binnen kunt krijgen.

Lees verder
Bitterballen

Verantwoorde verjaardagsnacks (op Koningsdag)

24 april 2019 - Voeding

De koning mag op zaterdag 27 april alweer 52 kaarsjes uitblazen. Niet alleen een feestdag voor hem, maar voor ons allemaal. We bezoeken de plaatselijke vrijmarkt of laten onze dansmoves zien op een festival. Maar met het oog op het druilerige weer, zijn er dit weekend ook veel mensen met een tompouce op schoot voor de buis te vinden. Die kun je bij de bakker halen, maar je kunt ze ook zelf maken. In de blog delen wij verantwoorde variaties op deze en andere typische oranje (verjaardag)snacks.

Lees verder