Geen vlees eten en toch genoeg eiwitten binnenkrijgen doe je zo

Geplaatst op: 
6 juni 2019

Als je wilt afvallen, is het aan te raden om genoeg eiwitten te eten. Eiwitten geven je namelijk een verzadigd gevoel, waardoor je relatief minder eet. En als je minder eet, krijg je minder calorieën binnen dan je lichaam verbruikt en daardoor val je af. Producten met een hoog eiwitgehalte zijn vis, vlees, eieren en zuivel(vervangers). Maar wat als je vegetariër of veganist bent, hoe krijg je dan genoeg eiwitten binnen? Je eet (een aantal van) deze producten dan natuurlijk niet. In deze blog leggen we je uit wat je in je voedingspatroon kunt eten om je eiwitdoelstelling toch te halen.

 

Wat zijn eiwitten?

In onze andere blog over eiwit legden we alles uit over wat eiwitten zijn, hoeveel je ervan nodig hebt en in welke producten je eiwitten kunt vinden. Maar voordat we uitleggen hoe je als vegetariër of veganist genoeg eiwit in je voedingspatroon kunt stoppen, geven we je graag in deze blog nog een samenvatting van wat eiwitten zijn. Simpel gezegd is een eiwit een voedingsstof die je lichaam nodig heeft om te functioneren, net als koolhydraten en vetten. Daarnaast zijn eiwitten ook belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van je spieren, zenuwstelsel, organen, hormonen, enzymen en bloed. Hoeveel gram je er dagelijks van nodig hebt verschilt per persoon, zo ligt je eiwitbehoefte hoger als je intensief sport.

 

Hoe krijg je als vegetariër genoeg eiwitten binnen?

Als vegetariër eet je geen vlees en vis, maar wel zuivel en eieren. Vlees en vis bevatten veel eiwitten, deze belangrijke eiwitbronnen vallen weg in het eetpatroon van een vegetariër. Gelukkig is dat niet heel erg, want door het eten van zuivelproducten en eieren krijg je al veel eiwit binnen. Daarnaast kun je ook peulvruchten, noten, pitten, sojaproducten en plantaardige vleesvervangers als eiwitbronnen in je voedingspatroon stoppen. Zo krijg je genoeg eiwitten binnen.

 

Hoe krijg je als veganist genoeg eiwitten binnen?

Als veganist eet je helemaal geen dierlijke producten. De belangrijke eiwitbronnen vlees, vis, zuivel en eieren worden door veganisten niet gegeten. Maar ook voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, zoals honing en producten met gelatine eet je als veganist niet. Hierdoor lopen veganisten veel eiwitten mis. Vooral als je intensief sport om je spieren op te bouwen, heb je met een veganistisch dieet al vaak te weinig eiwitten. Probeer daarom eens je voeding bij te houden en bekijk hoeveel eiwitten je met de producten die je eet binnenkrijgt. Het is niet alleen goed om je eiwitinname onder de loep te nemen, bekijk ook eens hoeveel vitamine B12, ijzer en calcium je voeding bevat, een tekort hiervan ligt namelijk op de loer. Gelukkig kun je dit met pillen slikken op peil houden.
 

Als het via je normale voedingspatroon niet lukt om voldoende eiwitten binnen te krijgen, zijn eiwitpoeders of -repen misschien wel een oplossing voor je. Deze zijn tegenwoordig ook in veganistische varianten beschikbaar.

Gerelateerde berichten

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder

5 tips om meer groenten te eten

8 mei 2019 - Voeding

We weten (bijna) allemaal dat we minimaal 250 gram groenten per dag moeten eten. Dat klinkt als een hele berg en veel mensen halen de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag dan ook niet. Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan je denkt. In deze blog geven we je 5 tips hoe jij per dag meer groenten binnen kunt krijgen.

Lees verder
Bitterballen

Verantwoorde verjaardagsnacks (op Koningsdag)

24 april 2019 - Voeding

De koning mag op zaterdag 27 april alweer 52 kaarsjes uitblazen. Niet alleen een feestdag voor hem, maar voor ons allemaal. We bezoeken de plaatselijke vrijmarkt of laten onze dansmoves zien op een festival. Maar met het oog op het druilerige weer, zijn er dit weekend ook veel mensen met een tompouce op schoot voor de buis te vinden. Die kun je bij de bakker halen, maar je kunt ze ook zelf maken. In de blog delen wij verantwoorde variaties op deze en andere typische oranje (verjaardag)snacks.

Lees verder