Het belang van genoeg drinken

Geplaatst op: 
3 mei 2018

We hebben de afgelopen dagen al even mogen proeven aan de zomer! Het is natuurlijk heerlijk om te genieten van het warme weer en de zonnestralen, maar de bezoekjes aan de sportschool gaan ook gewoon door. In de club kan het op zulke lekkere dagen iets warmer zijn dan normaal. Daarom is het ontzettend belangrijk om jouw vochtbalans tijdens jouw training op peil te houden. Denk je dat je genoeg drinkt? We leggen je uit waarom dit zo belangrijk is en hoe je gemakkelijk genoeg drinkt.

Waarom is genoeg drinken zo belangrijk?

Mensen bestaan voor het grootste gedeelte uit vocht. Bij vrouwen is dit gemiddeld 52% en bij mannen zelfs 63%. Dit is niet voor niks, we hebben vocht om verschillende redenen nodig. Zo zorgt vocht ervoor dat voedingsstoffen worden opgenomen, voedings- en afvalstoffen worden getransporteerd en we onze lichaamstemperatuur goed kunnen reguleren. Ook kan structureel te weinig drinken zorgen voor uitdroging. Kortom: genoeg drinken is hard nodig om ons lichaam optimaal te laten functioneren.

Hoeveel moet je dagelijks drinken?

Vocht zit in drinken én in eten, maar verreweg het meeste vocht krijgt je binnen via drinken. Een volwassene heeft dagelijks gemiddeld 1,5 liter tot 2 liter vocht in de vorm van drinken nodig. Hoeveel iemand precies nodig heeft hangt af van bijvoorbeeld de leeftijd en de gezondheidstoestand. Maar als het warm is en je veel sport heb je een stuk meer nodig. Op een warme dag is het advies om minimaal 2 liter water te drinken om uitdroging te voorkomen. Bij een uur intensief sporten kan je zelfs één tot twee liter extra vocht verliezen! Gelukkig herstelt jouw lichaam de vochtbalans automatisch, mits je genoeg drinkt.

Wat kan je het beste drinken?

Water is de meest pure vorm van vocht. Daarnaast bevatten koffie en thee ook 0 calorieën. Onder het trainen zijn sportdranken erg populair. De meeste sportdranken bevatten helaas onnodige en ongezonde stoffen, zoals suikers en kleurstoffen, die de opname van vocht kunnen belemmeren. We raden je daarom aan om je bidon onder het sporten lekker te vullen met water.

Bovenstaande blog is gebaseerd op adviezen van het Voedingscentrum.

Gerelateerde berichten

zo kun je verantwoord snacken met sinterklaasavond

Zo kun je verantwoord snacken op pakjesavond

5 december 2019 - Voeding

Het is weer zover: pakjesavond. Tijd voor cadeautjes en lekkernijen zoals de pepernoten en chocoladeletters, die natuurlijk al weken in de winkel liggen. Je kunt er niet om heen. Overal zullen de lekkernijen te vinden zijn. Hartstikke lekker natuurlijk, maar niet allemaal even gezond.

Lees verder
Hoe drink je genoeg bij warm weer

Hoe drink je genoeg bij warm weer?

27 juni 2019 - Voeding

Het is je vast niet ontgaan: de zomer is begonnen. Dat laat het weer blijken met hoge temperaturen en volop zon. Je hebt de barbecue al uit de schuur gehaald, je luchtige kleding ligt op de prominentste plank van je kast klaar en je zonnebril zit zelfs tijdens het slapen op je hoofd. Je hebt overal aan gedacht om je aan te passen aan het zomerse weer. Maar ook aan hoe vaak en hoe veel je drinkt? Als het warm is, zweet je meer dan normaal. Daarom is het belangrijk om meer water te drinken, zodat je uitdroging voorkomt. Hoe zorg je ervoor dat je genoeg drinkt met dit warme weer? We vertellen het je in deze blog. 

Lees verder
Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

Geen vlees eten en toch genoeg eiwitten binnenkrijgen doe je zo

6 juni 2019 - Voeding

Als je wilt afvallen, is het aan te raden om genoeg eiwitten te eten. Eiwitten geven je namelijk een verzadigd gevoel, waardoor je relatief minder eet. En als je minder eet, krijg je minder calorieën binnen dan je lichaam verbruikt en daardoor val je af. Producten met een hoog eiwitgehalte zijn vis, vlees, eieren en zuivel(vervangers). Maar wat als je vegetariër of veganist bent, hoe krijg je dan genoeg eiwitten binnen? Je eet (een aantal van) deze producten dan natuurlijk niet. In deze blog leggen we je uit wat je in je voedingspatroon kunt eten om je eiwitdoelstelling toch te halen.

Lees verder