Hoe drink je genoeg bij warm weer?

Geplaatst op: 
27 juni 2019

Het is je vast niet ontgaan: de zomer is begonnen. Dat laat het weer blijken met hoge temperaturen en volop zon. Je hebt de barbecue al uit de schuur gehaald, je luchtige kleding ligt op de prominentste plank van je kast klaar en je zonnebril zit zelfs tijdens het slapen op je hoofd. Je hebt overal aan gedacht om je aan te passen aan het zomerse weer. Maar ook aan hoe vaak en hoe veel je drinkt? Als het warm is, zweet je meer dan normaal. Daarom is het belangrijk om meer water te drinken, zodat je uitdroging voorkomt. Hoe zorg je ervoor dat je genoeg drinkt met dit warme weer? We vertellen het je in deze blog. 

 

In een andere blog vertelden we je waarom het belangrijk is om genoeg te drinken. Dat heeft te maken met de opname van je lichaam van voedingsstoffen, transport van voedings- en afvalstoffen en de regulatie van je lichaamstemperatuur. Genoeg drinken is daarom nodig om je lichaam goed te kunnen laten functioneren. Met warm weer geldt het advies om minimaal 2 liter water per dag te drinken om uitdroging te voorkomen. Voel je je licht in je hoofd of val je flauw op een hete dag? Dan is de kans groot dat je uitgedroogd bent. 

 

Dranken bestaat natuurlijk uit verschillende soorten vocht. Bij dranken kun je denken aan frisdrank, koffie, thee, vruchtensap, zuiveldrank en alcohol. Om de vochtbalans van je lichaam op peil te houden, kun je het beste water, koffie en thee drinken. 

 

Op vaste momenten drinken

Je vergeet minder snel te drinken als je jezelf aanleert om op vaste momenten te drinken. Drink na het opstaan bijvoorbeeld twee glazen water, thee of koffie. Of bouw het ritme op dat je voor, na of tijdens iedere maaltijd een glas water drinkt. Met het warme weer is het een goed idee om ieder uur een glas water te drinken, ook als je geen dorst hebt. Zet dus een 'waterwekker' of zorg dat je samen met je collega's, klasgenoten, familie of vrienden elkaar eraan herinnert om ieder uur een rondje water te halen. 


Vul een fles met water

Vind je het lastig om in te schatten hoeveel water je op een dag drinkt? Vul dan, nadat je wakker bent geworden, een fles of kan met water. Op die manier kun je precies zien hoeveel je al hebt gedronken en hoeveel je nog 'moet' drinken om aan de dagelijkse waterbehoefte te komen. Een extra voordeel van een fles water is dat je deze overal mee naartoe kunt nemen. Zo heb je altijd de mogelijkheid om te drinken, zelfs als je in een file terechtkomt of een lange treinreis voor de boeg hebt. 

 

Zet je waterfles of een glas water in zicht

Als je je fles of glas in goed zicht zet, herinner je jezelf eraan om te drinken. Je ogen kunnen er niet omheen als je water naast je computer, op je bureau of op een andere zichtbare plek zet. 

 

Vermijd dranken met suiker en alcohol

In dranken met suiker zitten veel calorieën, waardoor je ongemerkt al snel aan je dagelijkse calorie-inname zit. Denk aan cola, vruchtensap en sinas. Het voelt misschien lekker verfrissend, zo'n koude suikerdrank, maar kies liever voor thee, koffie of water. Hoewel sommige mensen denken dat koffie vocht afdrijft, draagt deze drank wel echt bij aan het vochtbalans van je lichaam. Als je geen melk en suiker toevoegt kun je koffie gerust drinken. Alcohol droogt je lichaam uit, dus als je van een heerlijk zomers biertje of wijntje wilt genieten, raden we je aan daarnaast een glas water drinken. 

 

Varieer in smaakjes water

Vind je water al snel saai worden qua smaak en drink je daarom minder? Geef er smaak aan! Dat kan met natuurlijke producten. Doe bijvoorbeeld wat fruit in je water; denk aan bosbessen, frambozen, aardbeien en veel meer opties zijn mogelijk. Een schijfje citroen maakt je water al nóg verfrissender. Heb je ook eens een takje munt of wat komkommerschijfjes toegevoegd? Het water loopt ons in ieder geval in de mond bij het lezen van deze smaakjes. 

 

Geniet dus van het weer, en drink vooral niet met mate. Fijne zomer! 

 

Gerelateerde berichten

Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

Geen vlees eten en toch genoeg eiwitten binnenkrijgen doe je zo

6 juni 2019 - Voeding

Als je wilt afvallen, is het aan te raden om genoeg eiwitten te eten. Eiwitten geven je namelijk een verzadigd gevoel, waardoor je relatief minder eet. En als je minder eet, krijg je minder calorieën binnen dan je lichaam verbruikt en daardoor val je af. Producten met een hoog eiwitgehalte zijn vis, vlees, eieren en zuivel(vervangers). Maar wat als je vegetariër of veganist bent, hoe krijg je dan genoeg eiwitten binnen? Je eet (een aantal van) deze producten dan natuurlijk niet. In deze blog leggen we je uit wat je in je voedingspatroon kunt eten om je eiwitdoelstelling toch te halen.

Lees verder

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder

5 tips om meer groenten te eten

8 mei 2019 - Voeding

We weten (bijna) allemaal dat we minimaal 250 gram groenten per dag moeten eten. Dat klinkt als een hele berg en veel mensen halen de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag dan ook niet. Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan je denkt. In deze blog geven we je 5 tips hoe jij per dag meer groenten binnen kunt krijgen.

Lees verder