Zó kom je de kerstdagen door zonder schuldgevoel

Geplaatst op: 
19 december 2018

Waarschijnlijk heb je al helemaal uitgedacht wat je gaat eten met het kerstdiner, heb je je uitnodiging voor het eten al binnen of is het restaurant al gereserveerd. De lekkerste dagen van het jaar zijn er om van te genieten en dat moet je natuurlijk ook vooral doen. Toch zijn er wat kleine dingen waar je rekening mee kunt houden om de kerstdagen iets verantwoorder door te komen. Zo heb je op 27 december in ieder geval geen schuldgevoel en zit je een stuk beter in je vel. Lees je mee?

Maak eens flink rondje in de buitenlucht

Als de weersverwachting blijft hoe die nu is hoeven we niet te rekenen op sneeuw tijdens de feestdagen. Voor het kerstgevoel is dat misschien jammer, maar voor de lichamelijke beweging is dat wel een voordeel. Als je de hele dag rond de kerstboom zit en al het lekkers eet kun je last krijgen van een opgeblazen en naar gevoel. Voorkom dit door een extra groot rondje in de buitenlucht te lopen. Ga lekker het bos in of bezoek bijvoorbeeld een leuke kerstmarkt. Zo kom je al snel aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging.

Drie tips om een gezellig avondje gourmetten nét iets verantwoorder te maken

1. Lekkere sauzen als pindasaus, knoflooksaus en cocktailsaus staan tijdens het gourmetten vaak op tafel. Over het algemeen geldt dat rode sauzen een stuk lager in calorieën zijn. Hierbij kun je denken aan ketchup (met minder suiker), curry of barbecuesaus. Heb je net iets meer tijd? Maak dan bijvoorbeeld zelf een lekker knoflooksausje op basis van (soja)yoghurt, knoflook, bieslook, peper en zout.   

2. Probeer een beetje te minderen met het stokbrood en kruidenboter. Ongemerkt eet je, vooral met al die lekkere smeersels, best wat calorieën. Vervang dit bijvoorbeeld door wat rauwkost of groenten, die zijn een stuk lichter en natuurlijk goed voor de nodige vitamines.

3. Laat de vettere stukjes vlees even voor wat ze zijn. Hamburgertje, shoarma en schnitzeltjes kun je beter inwisselen voor een stukje kipfilet, witte vis of een verantwoorde vleesvervanger.

Al onze clubs zijn op 26 december open

Heb je nog geen plannen voor Tweede Kerstdag? Maak dan optimaal gebruik van je vrije dag en ga lekker de sportschool in. Het hoeft natuurlijk geen hele dag te kosten: van 08:30 uur tot 17:00 uur staan we klaar om je te ontvangen. Als je aan het begin of aan het einde van de dag een uurtje komt sporten heb je de rest van de dag nog vrij om het lekker rustig aan te doen.

Eet en drink bewust

Op feestdagen staat er bijna altijd wel iets lekkers voor je neus. Naast het ontbijt, de lunch en het diner zijn er ontelbaar veel eetmomenten op een dag. Denk maar eens aan de kerstkransjes en taart bij de koffie, de nootjes en hapjes in de middag en misschien wat gefrituurde snacks bij de borrel. Je kunt je alleen afvragen of al deze snacks wel nodig zijn naast je standaard maaltijden. Op de feestdagen zijn de maaltijden vaak al uitgebreider, waardoor je meer voeding binnenkrijgt dan normaal. Natuurlijk moet je er op deze dagen lekker van genieten, maar stop niet alles zonder na te denken direct in je mond. 

Beperk drank

Een glas wijn of bier bevat al snel 120 kcal. Hier moet je ongeveer 30 minuten voor wandelen om te verbranden. Geniet van je drankje, maar beperk de inname ervan. Bubbels zijn over het algemeen het minst calorierijk. Een glas champagne bevat ongeveer 57 kcal. 

 

Gerelateerde berichten

Hoe drink je genoeg bij warm weer

Hoe drink je genoeg bij warm weer?

27 juni 2019 - Voeding

Het is je vast niet ontgaan: de zomer is begonnen. Dat laat het weer blijken met hoge temperaturen en volop zon. Je hebt de barbecue al uit de schuur gehaald, je luchtige kleding ligt op de prominentste plank van je kast klaar en je zonnebril zit zelfs tijdens het slapen op je hoofd. Je hebt overal aan gedacht om je aan te passen aan het zomerse weer. Maar ook aan hoe vaak en hoe veel je drinkt? Als het warm is, zweet je meer dan normaal. Daarom is het belangrijk om meer water te drinken, zodat je uitdroging voorkomt. Hoe zorg je ervoor dat je genoeg drinkt met dit warme weer? We vertellen het je in deze blog. 

Lees verder
Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

Geen vlees eten en toch genoeg eiwitten binnenkrijgen doe je zo

6 juni 2019 - Voeding

Als je wilt afvallen, is het aan te raden om genoeg eiwitten te eten. Eiwitten geven je namelijk een verzadigd gevoel, waardoor je relatief minder eet. En als je minder eet, krijg je minder calorieën binnen dan je lichaam verbruikt en daardoor val je af. Producten met een hoog eiwitgehalte zijn vis, vlees, eieren en zuivel(vervangers). Maar wat als je vegetariër of veganist bent, hoe krijg je dan genoeg eiwitten binnen? Je eet (een aantal van) deze producten dan natuurlijk niet. In deze blog leggen we je uit wat je in je voedingspatroon kunt eten om je eiwitdoelstelling toch te halen.

Lees verder

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder