Zó kom je de kerstdagen door zonder schuldgevoel

Geplaatst op: 
19 december 2018

Waarschijnlijk heb je al helemaal uitgedacht wat je gaat eten met het kerstdiner, heb je je uitnodiging voor het eten al binnen of is het restaurant al gereserveerd. De lekkerste dagen van het jaar zijn er om van te genieten en dat moet je natuurlijk ook vooral doen. Toch zijn er wat kleine dingen waar je rekening mee kunt houden om de kerstdagen iets verantwoorder door te komen. Zo heb je op 27 december in ieder geval geen schuldgevoel en zit je een stuk beter in je vel. Lees je mee?

Maak eens flink rondje in de buitenlucht

Als de weersverwachting blijft hoe die nu is hoeven we niet te rekenen op sneeuw tijdens de feestdagen. Voor het kerstgevoel is dat misschien jammer, maar voor de lichamelijke beweging is dat wel een voordeel. Als je de hele dag rond de kerstboom zit en al het lekkers eet kun je last krijgen van een opgeblazen en naar gevoel. Voorkom dit door een extra groot rondje in de buitenlucht te lopen. Ga lekker het bos in of bezoek bijvoorbeeld een leuke kerstmarkt. Zo kom je al snel aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging.

Drie tips om een gezellig avondje gourmetten nét iets verantwoorder te maken

1. Lekkere sauzen als pindasaus, knoflooksaus en cocktailsaus staan tijdens het gourmetten vaak op tafel. Over het algemeen geldt dat rode sauzen een stuk lager in calorieën zijn. Hierbij kun je denken aan ketchup (met minder suiker), curry of barbecuesaus. Heb je net iets meer tijd? Maak dan bijvoorbeeld zelf een lekker knoflooksausje op basis van (soja)yoghurt, knoflook, bieslook, peper en zout.   

2. Probeer een beetje te minderen met het stokbrood en kruidenboter. Ongemerkt eet je, vooral met al die lekkere smeersels, best wat calorieën. Vervang dit bijvoorbeeld door wat rauwkost of groenten, die zijn een stuk lichter en natuurlijk goed voor de nodige vitamines.

3. Laat de vettere stukjes vlees even voor wat ze zijn. Hamburgertje, shoarma en schnitzeltjes kun je beter inwisselen voor een stukje kipfilet, witte vis of een verantwoorde vleesvervanger.

Al onze clubs zijn op 26 december open

Heb je nog geen plannen voor Tweede Kerstdag? Maak dan optimaal gebruik van je vrije dag en ga lekker de sportschool in. Het hoeft natuurlijk geen hele dag te kosten: van 08:30 uur tot 17:00 uur staan we klaar om je te ontvangen. Als je aan het begin of aan het einde van de dag een uurtje komt sporten heb je de rest van de dag nog vrij om het lekker rustig aan te doen.

Eet en drink bewust

Op feestdagen staat er bijna altijd wel iets lekkers voor je neus. Naast het ontbijt, de lunch en het diner zijn er ontelbaar veel eetmomenten op een dag. Denk maar eens aan de kerstkransjes en taart bij de koffie, de nootjes en hapjes in de middag en misschien wat gefrituurde snacks bij de borrel. Je kunt je alleen afvragen of al deze snacks wel nodig zijn naast je standaard maaltijden. Op de feestdagen zijn de maaltijden vaak al uitgebreider, waardoor je meer voeding binnenkrijgt dan normaal. Natuurlijk moet je er op deze dagen lekker van genieten, maar stop niet alles zonder na te denken direct in je mond. 

Beperk drank

Een glas wijn of bier bevat al snel 120 kcal. Hier moet je ongeveer 30 minuten voor wandelen om te verbranden. Geniet van je drankje, maar beperk de inname ervan. Bubbels zijn over het algemeen het minst calorierijk. Een glas champagne bevat ongeveer 57 kcal. 

 

Gerelateerde berichten

Vegetarische curry

Snel en verantwoord recept: vegetarische curry met kikkererwten

14 maart 2019 - Voeding

Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Een mooi moment om even stil te staan bij je vleesconsumptie. Het beeld bestaat dat vegetarisch eten duur, smaakloos en eenzijdig is. Wat ons betreft is dat klinkklare onzin en met dit lekkere recept snoer je alle critici in je omgeving de mond. Weinig ingrediënten, goede voedingswaarden en lekker snel klaar. Wat wil een mens nog meer? Eet smakelijk!

Lees verder
Ontbijtgranen gezond

Hoe verantwoord is ontbijten met cornflakes?

7 maart 2019 - Voeding

Als je voor het schap met ontbijtgranen staat is de keuze overweldigend. Cornflakes, branflakes, special flakes, musli, cruesli: de mogelijkheden zijn eindeloos. Op de verpakkingen staan allerlei kreten waardoor je er wel eentje móet nemen. Minder vet, meer vezels en minder suiker lijken allemaal een ontzettend verantwoorde keuze, maar helaas gaat dat niet altijd op. In deze blog leggen we je uit hoe het nou precies zit met al die beloftes. Want hoe verantwoord zijn cornflakes eigenlijk? Natuurlijk hebben we ook een lekker recept voor je klaarstaan zodat je gelijk zelf aan de slag kunt.

Lees verder
Alcohol sportdoelen

Zorgt alcohol ervoor dat je je sportdoel niet haalt?

19 februari 2019 - Voeding

Bijna iedereen heeft het weleens meegemaakt: dat ontzettend nare gevoel na een nachtje flink doorhalen. Je hebt een fantastische avond gehad, maar de kater komt later. Het lijkt misschien een goed idee om je kater eruit te zweten en je gedronken calorieën te compenseren. Dat is niet het geval, in tegendeel zelfs.

Lees verder