Zo kun je verantwoord snacken op pakjesavond

Geplaatst op: 
5 december 2019

Het is weer zover: pakjesavond. Tijd voor cadeautjes en lekkernijen zoals de pepernoten en chocoladeletters, die natuurlijk al weken in de winkel liggen. Je kunt er niet om heen. Overal zullen de lekkernijen te vinden zijn. Hartstikke lekker natuurlijk, maar niet allemaal even gezond.

 

Het is niet geheel noodzakelijk om al die lekkere dingen te ontzeggen. Je kunt best af en toe genieten van de pepernoten en chocoladeletters, zonder er een grammetje van aan te komen. Als je maar bewuste keuzes maakt en let op de hoeveelheden, zou het geen probleem moeten zijn.

In deze blog leggen we je uit wat de voedingswaarden van deze lekkernijen zijn, zodat je in ieder geval bewuste keuzes kunt maken én verantwoord kunt snacken.

 

Chocoladeletter

Deze kunnen natuurlijk niet gemist worden tijdens Sinterklaas. In bijna elke winkel zijn ze te zien. Maar wist je dat een gemiddelde melkchocoladeletter 135 gram weegt en 735 calorieën bevat?

 

Kruidnoten

Deze populaire lekkernij stond maanden geleden al in de schappen van de supermarkten en ook bij deze variant zijn de variaties eindeloos. Per 100 gram bevatten kruidnoten 440 calorieën en chocoladekruidnoten 480 calorieën. Een gemiddelde zak van kruidnoten bevat 200 gram.

 

Pepernoten

Pepernoten zijn natuurlijk ook niet te missen. Wist je dat 100 gram pepernoten al 360 calorieën bevat?

 

Gevulde speculaas

Een gevulde speculaas is natuurlijk ook heerlijk voor erbij. Een klein stuk van 40 gram bevat al 192 calorieën.

 

Schuimsnoep

Deze zachte lekkernijen zijn er in vele aantrekkelijke kleuren. Schuimsnoep bestaan voor een overgrote deel uit suiker. Per 100 gram is dit ongeveer 89 gram koolhydraten, waarvan 77 gram suiker. 365 calorieën per 100 gram.

 

Amandelstaaf

Deze wordt vaak in kleinere stukken gegeten. Per stuk van 25 gram, bevat het maar liefst 113 calorieën.

 

 

Zoals je hebt kunnen lezen is Sinterklaas snoepgoed erg calorierijk. Deze vijf tips kunnen je helpen om verantwoord te snacken tijdens pakjesavond.

 

  • Haal niet te veel lekkernijen in huis. Kies bijvoorbeeld voor twee soorten snoepgoed. Wanneer er van alles in huis is, snoep je onbewust meer dan je zou willen. Wat er niet is, kun je ook niet nemen.

 

  • Bedenk van te voren wat je wilt snoepen en hoeveel. Neem bijvoorbeeld kleine in plaats van grote chocoladeletters. Nog belangrijker: geniet hier ook van!

 

  • Gebruik kleine bakjes of schaaltjes voor het snoepgoed. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er minder wordt gegeten uit kleine schaaltjes, omdat de hoeveelheid minder oogt.

 

  • Niet alleen bewust kiezen is belangrijk, maar ook bewust proeven. Probeer bij elke hap stil te staan bij wat je eet en proeft. Bewust eten helpt ons om eerder verzadigd te raken en meer voldoening te halen uit wat we eten.

 

  • Dat de lekkernijen al vroeg in de winkel liggen, betekent niet dat ze dan al gehaald moeten worden. Beperk het tot de hoogtepunten en wacht tot de aankomst van de Sint en pakjesavond.

 

We hopen dat je een fijne pakjesavond hebt en natuurlijk ook verantwoord snackt. Lukt dit nou niet? Geen probleem. Kom dan snel langs bij één van onze SportCity vestigingen om die extra calorieën te verbranden met onze high-tech fitness apparatuur!

Gerelateerde berichten

Hoe drink je genoeg bij warm weer

Hoe drink je genoeg bij warm weer?

27 juni 2019 - Voeding

Het is je vast niet ontgaan: de zomer is begonnen. Dat laat het weer blijken met hoge temperaturen en volop zon. Je hebt de barbecue al uit de schuur gehaald, je luchtige kleding ligt op de prominentste plank van je kast klaar en je zonnebril zit zelfs tijdens het slapen op je hoofd. Je hebt overal aan gedacht om je aan te passen aan het zomerse weer. Maar ook aan hoe vaak en hoe veel je drinkt? Als het warm is, zweet je meer dan normaal. Daarom is het belangrijk om meer water te drinken, zodat je uitdroging voorkomt. Hoe zorg je ervoor dat je genoeg drinkt met dit warme weer? We vertellen het je in deze blog. 

Lees verder
Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

Geen vlees eten en toch genoeg eiwitten binnenkrijgen doe je zo

6 juni 2019 - Voeding

Als je wilt afvallen, is het aan te raden om genoeg eiwitten te eten. Eiwitten geven je namelijk een verzadigd gevoel, waardoor je relatief minder eet. En als je minder eet, krijg je minder calorieën binnen dan je lichaam verbruikt en daardoor val je af. Producten met een hoog eiwitgehalte zijn vis, vlees, eieren en zuivel(vervangers). Maar wat als je vegetariër of veganist bent, hoe krijg je dan genoeg eiwitten binnen? Je eet (een aantal van) deze producten dan natuurlijk niet. In deze blog leggen we je uit wat je in je voedingspatroon kunt eten om je eiwitdoelstelling toch te halen.

Lees verder

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder