Zorgt alcohol ervoor dat je je sportdoel niet haalt?

Geplaatst op: 
19 februari 2019

Bijna iedereen heeft het weleens meegemaakt: dat ontzettend nare gevoel na een nachtje flink doorhalen. Je hebt een fantastische avond gehad, maar de kater komt later. Het lijkt misschien een goed idee om je kater eruit te zweten en je gedronken calorieën te compenseren. Dat is niet het geval, in tegendeel zelfs. Alcohol drinken heeft een negatieve uitwerking op je lichaam vooral als je veel wilt sporten of bijvoorbeeld bezig bent met afvallen. Je bent eerder moe, uitdroging ligt op de loer en de kans dat je eindigt met behoorlijke spierpijn is erg groot. In deze blog leggen we je uit hoe deze gevolgen tot stand komen en hoeveel calorieën die lekkere drankjes bevatten.

Je bent uitgedroogd, extra moe en krijgt meer spierpijn

Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam en tijdens je training verlies je nog meer vocht. Uitdroging is een naar gevoel, maar heeft ook een negatief effect op je sportprestaties. De kans dat je kramp krijgt is door een tekort aan vocht ook een stuk groter. Geen fijn vooruitzicht, dus.

Als je een paar glaasjes hebt gedronken heb je misschien ook wat korter geslapen dan je eigenlijk zou willen. Naast de nodige uren slaap heeft je lichaam koolhydraten nodig om energie uit te halen. Je lichaam moet hard werken om de alcohol af te breken en gebruikt daardoor de koolhydraten, die energie leveren, minder goed. Direct gevolg: veel mindere sportprestaties.

Je lever breekt alcohol af. Onder het sporten is je lever normaal gesproken bezig met het afbreken van melkzuur, dit vormen je spieren tijdens inspanning. Omdat je lever eerst begint met het afbreken van gifstoffen, wat alcohol wel degelijk is, hoopt het melkzuur op in je spieren. Daar krijg je helaas extra spierpijn van.

Als je een kater hebt kun je het beter accepteren, veel water drinken om uitdroging te voorkomen en de sportschool een dagje overslaan. De negatieve gevolgen wegen niet op tegen de positieve. Na een dagje rust heb je nog meer motivatie om er daarna weer vol tegenaan te gaan en aan je sportdoel te werken.

Ongemerkt drink je aardig wat calorieën

De calorieën in alcohol zijn zogenaamde lege calorieën: ze kunnen niet dienen als brandstof bij sport of andere inspanningen. Met 7 calorieën per gram alcohol kunnen die drankjes op zaterdagavond een behoorlijke hap uit je dagelijkse calorieëndoel zijn. Als je bezig bent me afvallen en toch graag wat wil drinken, kun je rekening houden met deze drankjes.  

Bier: een klein pilsje bevat ongeveer 90 calorieën, een witbiertje 94 calorieën, een Radler 120, en een zomerse Corona 149.

Wijn: over het algemeen kun je ervan uitgaan dat zoete witte wijnsoorten de meeste calorieën bevatten en droge witte wijnsoorten of bubbels de minste. Een glaasje prosecco bevat bijvoorbeeld maar 50 calorieën.  

Cocktails: bij bekende klassieke cocktails als ‘Mai Tai’ en ‘Sex on the Beach’ worden meerdere soorten alcohol gebruikt. In een Mai Tai zitten mede daardoor gemiddeld 418 calorieën. Kies liever voor een drankje met één soort alcohol. De populaire Gin Tonic is hierbij een goede keuze. Nog meer calorieën mijden? Je kunt ook kiezen voor light tonic.

Kijk jij uit met alcohol of neem je de negatieve gevolgen voor lief? De keuze is aan jou.

Gerelateerde berichten

Is een banaan gezond?

16 mei 2019 - Voeding

Er bestaan nogal verschillende standpunten over bananen. De een eet ze, omdat ze veel vezels bevatten en je hongergevoel stillen, de ander vermijdt ze, omdat ze het afvalproces in de weg zouden zitten. Het is een van de meest (besproken en) populaire fruitsoorten. Maar hoe gezond is een banaan? Vandaag leggen we je dat uit.

Lees verder

5 tips om meer groenten te eten

8 mei 2019 - Voeding

We weten (bijna) allemaal dat we minimaal 250 gram groenten per dag moeten eten. Dat klinkt als een hele berg en veel mensen halen de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag dan ook niet. Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan je denkt. In deze blog geven we je 5 tips hoe jij per dag meer groenten binnen kunt krijgen.

Lees verder
Bitterballen

Verantwoorde verjaardagsnacks (op Koningsdag)

24 april 2019 - Voeding

De koning mag op zaterdag 27 april alweer 52 kaarsjes uitblazen. Niet alleen een feestdag voor hem, maar voor ons allemaal. We bezoeken de plaatselijke vrijmarkt of laten onze dansmoves zien op een festival. Maar met het oog op het druilerige weer, zijn er dit weekend ook veel mensen met een tompouce op schoot voor de buis te vinden. Die kun je bij de bakker halen, maar je kunt ze ook zelf maken. In de blog delen wij verantwoorde variaties op deze en andere typische oranje (verjaardag)snacks.

Lees verder