Zorgt alcohol ervoor dat je je sportdoel niet haalt?

Geplaatst op: 
19 februari 2019

Bijna iedereen heeft het weleens meegemaakt: dat ontzettend nare gevoel na een nachtje flink doorhalen. Je hebt een fantastische avond gehad, maar de kater komt later. Het lijkt misschien een goed idee om je kater eruit te zweten en je gedronken calorieën te compenseren. Dat is niet het geval, in tegendeel zelfs. Alcohol drinken heeft een negatieve uitwerking op je lichaam vooral als je veel wilt sporten of bijvoorbeeld bezig bent met afvallen. Je bent eerder moe, uitdroging ligt op de loer en de kans dat je eindigt met behoorlijke spierpijn is erg groot. In deze blog leggen we je uit hoe deze gevolgen tot stand komen en hoeveel calorieën die lekkere drankjes bevatten.

Je bent uitgedroogd, extra moe en krijgt meer spierpijn

Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam en tijdens je training verlies je nog meer vocht. Uitdroging is een naar gevoel, maar heeft ook een negatief effect op je sportprestaties. De kans dat je kramp krijgt is door een tekort aan vocht ook een stuk groter. Geen fijn vooruitzicht, dus.

Als je een paar glaasjes hebt gedronken heb je misschien ook wat korter geslapen dan je eigenlijk zou willen. Naast de nodige uren slaap heeft je lichaam koolhydraten nodig om energie uit te halen. Je lichaam moet hard werken om de alcohol af te breken en gebruikt daardoor de koolhydraten, die energie leveren, minder goed. Direct gevolg: veel mindere sportprestaties.

Je lever breekt alcohol af. Onder het sporten is je lever normaal gesproken bezig met het afbreken van melkzuur, dit vormen je spieren tijdens inspanning. Omdat je lever eerst begint met het afbreken van gifstoffen, wat alcohol wel degelijk is, hoopt het melkzuur op in je spieren. Daar krijg je helaas extra spierpijn van.

Als je een kater hebt kun je het beter accepteren, veel water drinken om uitdroging te voorkomen en de sportschool een dagje overslaan. De negatieve gevolgen wegen niet op tegen de positieve. Na een dagje rust heb je nog meer motivatie om er daarna weer vol tegenaan te gaan en aan je sportdoel te werken.

Ongemerkt drink je aardig wat calorieën

De calorieën in alcohol zijn zogenaamde lege calorieën: ze kunnen niet dienen als brandstof bij sport of andere inspanningen. Met 7 calorieën per gram alcohol kunnen die drankjes op zaterdagavond een behoorlijke hap uit je dagelijkse calorieëndoel zijn. Als je bezig bent me afvallen en toch graag wat wil drinken, kun je rekening houden met deze drankjes.  

Bier: een klein pilsje bevat ongeveer 90 calorieën, een witbiertje 94 calorieën, een Radler 120, en een zomerse Corona 149.

Wijn: over het algemeen kun je ervan uitgaan dat zoete witte wijnsoorten de meeste calorieën bevatten en droge witte wijnsoorten of bubbels de minste. Een glaasje prosecco bevat bijvoorbeeld maar 50 calorieën.  

Cocktails: bij bekende klassieke cocktails als ‘Mai Tai’ en ‘Sex on the Beach’ worden meerdere soorten alcohol gebruikt. In een Mai Tai zitten mede daardoor gemiddeld 418 calorieën. Kies liever voor een drankje met één soort alcohol. De populaire Gin Tonic is hierbij een goede keuze. Nog meer calorieën mijden? Je kunt ook kiezen voor light tonic.

Kijk jij uit met alcohol of neem je de negatieve gevolgen voor lief? De keuze is aan jou.

Gerelateerde berichten

Vegetarische curry

Snel en verantwoord recept: vegetarische curry met kikkererwten

14 maart 2019 - Voeding

Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Een mooi moment om even stil te staan bij je vleesconsumptie. Het beeld bestaat dat vegetarisch eten duur, smaakloos en eenzijdig is. Wat ons betreft is dat klinkklare onzin en met dit lekkere recept snoer je alle critici in je omgeving de mond. Weinig ingrediënten, goede voedingswaarden en lekker snel klaar. Wat wil een mens nog meer? Eet smakelijk!

Lees verder
Ontbijtgranen gezond

Hoe verantwoord is ontbijten met cornflakes?

7 maart 2019 - Voeding

Als je voor het schap met ontbijtgranen staat is de keuze overweldigend. Cornflakes, branflakes, special flakes, musli, cruesli: de mogelijkheden zijn eindeloos. Op de verpakkingen staan allerlei kreten waardoor je er wel eentje móet nemen. Minder vet, meer vezels en minder suiker lijken allemaal een ontzettend verantwoorde keuze, maar helaas gaat dat niet altijd op. In deze blog leggen we je uit hoe het nou precies zit met al die beloftes. Want hoe verantwoord zijn cornflakes eigenlijk? Natuurlijk hebben we ook een lekker recept voor je klaarstaan zodat je gelijk zelf aan de slag kunt.

Lees verder

Wat zijn macronutriënten en waarom zijn ze belangrijk voor je?

14 februari 2019 - Voeding

Voedingsstoffen: we hebben ze nodig om te overleven. De ene voedingstof is de ander niet. Vorige week vertelden we je alles over koolhydraten en vetten. We hebben voedingsstoffen nodig om te leven, maar waaruit bestaat ons voedsel eigenlijk? En hoe halen we hier energie uit? Je lichaam heeft voedingsstoffen in de juiste verhoudingen nodig om goed te kunnen functioneren en energie binnen te krijgen.

Lees verder