Veelgestelde vragen

We weten dat trainen al een tijdje anders is dan je gewend bent. De aangescherpte maatregelen rondom de gedeeltelijke lockdown zorgen voor veranderingen in de clubs. 

Er zijn ontzettende veel vragen rondom de nieuwe maatregelen en onze klantenservice wordt momenteel overspoeld. Daarom hebben we onze veelgestelde vragen aangepast. Hieronder vind je de verschillende categorieën met gedetailleerde antwoorden op mogelijke vragen die je zou kunnen hebben.

Voordat je contact opneemt met onze klantenservice verzoeken we je vriendelijk eerst de veelgestelde vragen te bekijken om te zien of jouw vraag en antwoord ertussen staan. Alvast bedankt.

 

Meer weten over de nieuwe maatregelen vanaf 19 november 2020? Hieronder proberen we al je vragen te beantwoorden.

Nieuwe maatregelen vanaf 19 november 2020

Boeken

Waarom moet ik boeken?
Naar aanleiding van de maatregelen van het kabinet is er in de clubs plaats voor een beperkt aantal leden. Om iedereen de kans te geven om in de club te sporten, kun je een tijdslot boeken in de app voor 'vrij trainen' en/of 'groepstraining'. Zonder boeking kun je helaas niet komen sporten.

Hoe kan ik een tijdslot boeken?
Een tijdslot boeken doe je zo:

  1. Open de SportCity-app en zorg dat je ingelogd bent
  2. Zorg dat je je op de ‘Boeken’ pagina bevindt
  3. Klik op de rode ‘Boeken’ knop
  4. Selecteer een sportclub (je eigen club wordt automatisch geselecteerd)
  5. Selecteer een datum
  6. Kies een les/tijdslot
  7. Klik op ‘Boeken’
  8. Klik onderin het menu opnieuw op ‘Boeken’ om jouw boekingsoverzicht te zien​


Waarom kan ik maar een beperkt aantal tijdslots tegelijkertijd boeken?
Voor het boeken van een vrij fitness-slot hebben we momenteel een maximum van 4 tijdslots per 14 dagen. Dat betekent niet dat je maar 4 keer kunt sporten! Je kunt nog steeds onbeperkt sporten, wel kun je maximaal 4 slots vooruit boeken. Tip: Na je check-out in de club kun je direct een nieuwe workout inplannen.

Waar kan ik boeken?
Je kunt een tijdslot boeken via de SportCity-app. Zorg ervoor dat je de laatste update hebt geïnstalleerd en dat je bent ingelogd met je pasnummer en postcode.

Waar staat mijn pasnummer?
Je pasnummer staat op je toegangspas. Heb je geen toegangspas? Kijk dan in de e-mail die je van ons hebt ontvangen of neem contact op met onze klantenservice.

Hoe kan ik zien of er nog beschikbare tijdvakken zijn?
In de app kun je zien of er nog beschikbare spots zijn voor ‘vrij trainen’ en/of ‘groepslessen’ onder begeleiding.

Hoe moet ik annuleren?
Open de SportCity-app en zorg dat je ingelogd bent

  1. Ga naar de ‘boeken’ pagina
  2. Klik op 'afzeggen' bij jouw geboekte tijdslot
  3. Bevestig je afzegging


Mijn tijdvak en/of groepsles is net geannuleerd. Waarom gebeurt dit?
Dat is vervelend. Het annuleren van een tijdvak en/of groepsles kan meerdere redenen hebben. Zo kan bijvoorbeeld de maximale capaciteit behaald zijn, maar het kan ook zo zijn dat de trainer zich heeft ziekgemeld. Mocht het voorkomen: onze excuses voor het ongemak.

Boeken via de app lukt niet. Wat moet ik doen?
Ga naar de Apple Store of de Google Play Store en controleer of je de nieuwste versie hebt gedownload. Het kan ook zijn dat je niet bent ingelogd: log in met je pasnummer, lidnummer en je postcode. Je pasnummer staat op je toegangspas.

Wellicht heb je al je maximaal aantal tijdslots geboekt. Je kunt weer boeken als je een van de (groeps)trainingen hebt gedaan.

Ik heb geen smartphone, wat nu?
Je kunt ook boeken via de website. In de club kun je inchecken door je ledenpas te laten zien aan een van de medewerkers. Meld je na de training weer bij onze medewerkers om je uit te checken.

Wat zijn de openingstijden van mijn club?
Check de pagina van jouw club voor de actuele openingstijden.


In- en uitchecken in de club

Waarom moet ik in- en uitchecken in de club?
Zo kunnen we bijhouden hoeveel en welke personen er op dat moment op de club zijn.

Hoe moet ik inchecken?
Open de SportCity-app en zorg dat je ingelogd bent

  1. Klik op het ‘check-in/check-uit icoon’ rechtsboven op de boekingspagina
  2. Een pop-up met de gezondheidscheck verschijnt. Klik op 'Ik begrijp het'
  3. Geef toestemming voor cameratoegang (indien dit wordt gevraagd)
  4. Houd de app-scanner recht voor de QR-code in de club om in te checken.


Hoe moet ik uitchecken?
Open de app en klik op het ‘check-in/check-uit icoon’ rechtsboven op de boekingspagina. Houd de app-scanner recht voor de QR-code in de club om uit te checken.


Veiligheid in de club

Welke maatregelen nemen jullie? En wat kan ik zelf doen?
Dit is een kleine greep uit de dingen die we doen zodat jij in een veilige omgeving kunt sporten: 

  • De lockers blijven open - vanwege de nieuwe maatregelen kun je nu geen gebruik maken van kleedkamers, douches, zonnebanken of wellness.
  • Ons City Café is gesloten - koffie to go na het sporten kan wel..


Je kunt gewoon blijven sporten. Wel vragen we je om extra aandacht te geven aan het volgende: 

  • Houd te allen tijde 1,5 meter afstand.
  • Boek je training van tevoren in onze SportCity-app.
  • Kun je niet komen, zorg dan dat je je afmeldt - zo kan iemand anders in jouw plaats.
  • Mocht het lukken, kom dan eens sporten tijdens daluren (11:00 tot 17:00 uur). Het is dan minder druk in de club, je hebt meer ruimte voor jezelf en zo geef je andere sporters - die voornamelijk ‘s avonds kunnen sporten, zoals zorgpersoneel en leraren - ook de mogelijkheid om te sporten.
  • Blijf voor en na gebruik de apparaten en materialen schoonmaken. In onze clubs vind je voldoende desinfectiemiddel en schoonmaakdoekjes.
  • Kom alvast in je sportkleding en neem je eigen handdoek mee.
  • Blijf thuis als je klachten hebt.


Welke richtlijnen volgen jullie?
Wij volgen de richtlijnen van het kabinet en staan in nauw contact met NL Actief - de branchevereniging van erkende ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland. Team SportCity doet er alles aan om open te blijven zodat jij kunt werken aan je gezondheid. 

Hoe lang gelden de maatregelen?
De nieuwe maatregelen (vanaf 19 november) gelden in ieder geval twee weken. SportCity volgt de richtlijnen van het kabinet op de voet en communiceert updates van maatregelen altijd tijdig per e-mail.

Het is toch erg druk in de club, wat doen jullie hieraan? 
Onder andere door het boeken van je training via de SportCity-app, kunnen we goed in de gaten houden dat de maximale capaciteit niet wordt overschreden. Daarnaast vragen onze medewerkers in de club je om de maatregelen - die horen bij de richtlijnen van het kabinet - na te leven. 

Mocht je het toch te druk vinden, is er een aantal dingen die je kunt doen: 

  • Boek je workout tijdens daluren. Tijdens 11:00 uur en 17:00 uur is het vaak rustiger in je club.
  • In de gratis SportCity-app vind je meer dan 150 workouts (!) die je thuis en buiten kunt doen, waarvan meer dan 50 zonder materialen of apparaten. Zo kun je ook thuis of buiten aan je fitness werken met een van de 140+ videolessen via de app.  


Wanneer mag ik niet komen sporten?
Is het antwoord op een of meer van de onderstaande vragen ja? Dan kun je helaas niet bij ons sporten.

  1. Had je in de afgelopen 24 uur een van deze klachten: hoesten, verkoudheid, koorts, benauwdheid of minder smaak of reuk?
  2. Heb je op dit moment een huisgenoot of gezinslid met een van de bovenstaande symptomen?
  3. Is in de afgelopen 14 dagen het coronavirus bij je vastgesteld?
  4. Heb je een huisgenoot of gezinslid die het coronavirus heeft?
  5. Ben je in quarantaine omdat je contact hebt gehad met iemand die het coronavirus heeft?

    Moet ik een mondkapje dragen?

Het dragen van een mondkapje bij binnenkomst en tijdens het bewegen in de club is niet verplicht maar wel een dringend advies van de overheid. We vragen je daarom dit advies op te volgen. Tijdens je workout hoef je geen mondkapje te dragen. Voor onze medewerkers geldt hetzelfde.

Moet ik met handschoenen trainen?
In de club is het niet verplicht om handschoenen te dragen. Vind je het prettig om dit wel te doen, dan mag dat natuurlijk. We vragen je wel om alsnog alle trainingsmaterialen na gebruik schoon te maken. 

Zijn er desinfectiemiddelen aanwezig?
Jazeker. Bij de entree kun je je handen desinfecteren en ook in de club zijn desinfectiemiddelen aanwezig om de apparatuur en je handen na elke oefening te reinigen.

Is een handdoek verplicht?
Ja, het is verplicht om zelf een handdoek mee te nemen en deze te gebruiken als je aan het sporten bent in de club.

Mag ik mijn eigen drinken meenemen?
Zeker, je mag je eigen bidon met drinken meenemen in de club.

Wat kan ik zelf doen voor de veiligheid?

  • Desinfecteer je handen bij binnenkomst in de club.
  • Houd 1,5 meter afstand tot je mede-sporters.
  • Maak de apparatuur schoon voor en na je oefening.
  • Nies in je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en desinfecteer je handen na het niezen.
  • Verlaat op tijd de club zodat de volgende sporters weer naar binnen kunnen. Volg hiervoor de pijlen in de club.


Waarom kan ik niet meer contant betalen?
Vanwege de hygiëne en veiligheid van onze leden en medewerkers is het niet meer mogelijk om contant te betalen. Betalen met pin of mobiel kan natuurlijk wel. 

Is er een looproute in de club?
Ja, om ervoor te zorgen dat de leden elkaar zo min mogelijk tegenkomen is met pijlen en stickers op de grond een looproute in de club aangegeven. 

Moet ik omlopen om bij een apparaat te komen?
Soms wel. In onze clubs geldt op veel paden éénrichtingsverkeer. Door middel van aangegeven bewegwijzering op de vloer vind je de weg naar het apparaat. 

Hoe zorgen jullie voor schone apparaten?
Wij zorgen ieder uur voor een extra schoonmaakronde en daarnaast rekenen we ook op jouw medewerking om zelf de apparatuur schoon te maken voor én na je training.

 
Groepslessen

A. Gaan de groepslessen door?
De groepslessen gaan door. Wel vragen we je ook tijdens de groepslessen rekening te houden met 1,5 meter afstand. Het groepslesrooster van jouw club kun je vinden op onze website of in de SportCity-app.
 

B. Hoeveel mensen mogen er meedoen met een groepsles?
Groepslessen hebben een maximum van 30 personen. Let wel: dit geldt zolang we 1,5 meter afstand kunnen houden. Als dit niet mogelijk is, is de capaciteit kleiner.
 

C. Er zijn vaak geen beschikbare spots voor groepstrainingen, hoe kan ik toch deelnemen? 
Dat dit vervelend is snappen we volledig. We zijn continu bezig om ons aanbod te optimaliseren zodat je vaker bij ons terecht kunt. Wel zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen: 

  • Wist je dat we 24 clubs in Nederland hebben? Mocht je een keer niet terecht kunnen bij je ‘thuisclub’, kijk dan of er een andere club in je buurt is waar nog een plekje vrij is. 
  • In onze gratis SportCity-app vind je meer dan 150 workouts (!) die je thuis en in de club kunt doen, waarvan meer dan 50 zonder materialen of apparaten. Mocht je geen plek vinden in je favoriete groepstraining, probeer dan thuis een van de 140+ videolessen via de app.

 

Faciliteiten

Mag ik gebruikmaken van douche en kleedkamer?
Vanwege de nieuwe maatregelen van het kabinet, is het momenteel helaas niet toegestaan om gebruik te maken van onze douche en kleedkamers.

Mag ik gebruikmaken van het toilet?
De toiletgroepen (mannen en vrouwen gescheiden) mogen door maximaal één persoon tegelijk worden gebruikt en worden regelmatig schoongemaakt. We vragen je na gebruik je handen wassen en/of te desinfecteren. Op elk toilet is desinfectiemiddel beschikbaar.

Kan ik gebruikmaken van een locker?
Zeker. Je kunt nog steeds gebruikmaken van een locker, zolang je je houdt aan de 1,5 meter afstand.

Zijn de toiletten en lockers ook open als deze in de kleedkamer bevinden?
Zeker. Hoewel de kleedkamers op het moment gesloten zijn, kun je nog steeds gebruikmaken van het toilet. Let wel: maximaal 1 persoon per keer kan gebruikmaken van de toiletgroep. 

Is de zonnebank open? En de wellness?
Het is in de clubs nog niet mogelijk om gebruik te maken van zonnebank, de sauna’s en andere wellnessfaciliteiten.

Is de squashbaan open?
Yes, je kunt gewoon komen squashen. Let er wel op dat je te allen tijde 1,5 meter afstand houdt. 

Is de horeca open?
De horeca is voorlopig gesloten. Wél kun je een koffie to go meenemen. Let op: er kan alleen met PIN worden betaald. En houd er rekening mee dat we je vragen om na afloop van jouw tijdslot de club weer te verlaten.

Is de kinderopvang open?
Yes, de kinderopvang is geopend. Je kunt dus met een gerust hart gaan sporten.

 

Capaciteit in de club

Wat is de maximale capaciteit per club?
De maximale capaciteit per club is verlaagd na de nieuwe maatregelen van de overheid en kan verschillen per club. Onze teams houden goed in de gaten dat de capaciteit niet wordt overschreden. Alleen als wij ons met elkaar aan de 1,5 meter afstand houden, kunnen we veilig en verantwoord blijven sporten.

Wat zijn de openingstijden van mijn club?
Check de pagina van jouw club voor de actuele openingstijden.

Dankjewel en tot snel!

Stond jouw vraag en antwoord er niet tussen? Dat is vervelend. Je kunt het beste een e-mail sturen naar [email protected] - onze medewerkers komen z.s.m. bij je terug.