Veelgestelde vragen

We weten dat trainen al een tijdje anders is dan je gewend bent. De aangescherpte maatregelen rondom de gedeeltelijke lockdown zorgen voor veranderingen in de clubs. 

Er zijn ontzettende veel vragen rondom de nieuwe maatregelen en onze klantenservice wordt momenteel overspoeld. Daarom hebben we onze veelgestelde vragen aangepast. Hieronder vind je de verschillende categorieën met gedetailleerde antwoorden op mogelijke vragen die je zou kunnen hebben.

Voordat je contact opneemt met onze klantenservice verzoeken we je vriendelijk eerst de veelgestelde vragen te bekijken om te zien of jouw vraag en antwoord ertussen staan. Alvast bedankt.

 

Meer weten over de nieuwe maatregelen sinds 14 oktober 2020? Hieronder proberen we al je vragen te beantwoorden.

Nieuwe maatregelen sinds 14 oktober 2020

Boeken

Waarom moet ik boeken?
De komende tijd is er vanwege de hygiëne en veiligheid in de clubs maar plaats voor een beperkt aantal leden. Om iedereen de kans te geven om in de club te sporten, kun je een tijdslot boeken in de app voor 'vrij trainen' en/of 'groepstraining'. Zonder boeking kun je helaas niet trainen.

Hoe kan ik een tijdslot boeken?
Een tijdslot boeken doe je zo:

  1. Open de app en zorg dat je ingelogd bent
  2. Zorg dat je je op de ‘Boeken’ pagina bevindt
  3. Klik op de blauwe ‘Boeken’ knop
  4. Selecteer een sportclub (je eigen club wordt automatisch geselecteerd)
  5. Selecteer een datum
  6. Kies een les/tijdslot
  7. Klik op ‘Boeken’
  8. Klik onderin het menu opnieuw op ‘Boeken’ om je boekingsoverzicht te zien

Waarom kan ik maar een beperkt aantal tijdslots tegelijkertijd boeken?
Voor het boeken van een vrij fitness-slot hebben we momenteel een maximum van 4 tijdslots per 14 dagen. Dat betekent niet dat je maar 4 keer kunt trainen! Je kunt nog steeds onbeperkt trainen, wel kun je maximaal 4 slots vooruit boeken. Tip: Na je check-out in de club kun je direct een nieuwe workout inplannen. Voor groepslessen geldt er een maximum van 3 tijdslots per 14 dagen. Zelfde verhaal: je kunt nog steeds onbeperkt meedoen aan groepslessen, wel kun je maximaal 3 slots vooruit boeken. Na je check-out in de club kun je direct een nieuwe les inplannen. 

Hoe moet ik annuleren?

  1. Open de app en zorg dat je ingelogd bent
  2. Zorg dat je je op de ‘boeken’ pagina bevindt
  3. Klik op 'Afzeggen' bij jouw geboekte tijdslot
  4. Bevestig je afzegging


Waar kan ik boeken?
Je kunt een tijdslot boeken via de SportCity app. Zorg ervoor dat je de laatste update hebt geïnstalleerd en dat je bent ingelogd met jouw pasnummer en postcode.

Waar staat mijn pasnummer?
Je pasnummer staat op je toegangspas. Heb je geen toegangspas? Kijk dan in de e-mail die je van ons hebt ontvangen of neem contact op met onze klantenservice.

Mijn tijdvak en/of groepsles is net geannuleerd. Waarom gebeurt dit?
Dat is vervelend. Het annuleren van een tijdvak en/of groepsles kan meerdere redenen hebben. Zo kan bijvoorbeeld de maximale capaciteit behaald zijn, maar het kan ook zo zijn dat de trainer zich heeft ziekgemeld. Onze excuses voor het ongemak.

Mocht het voorkomen dat jouw tijdslot geannuleerd is, sluit dan de app af en open deze opnieuw. Als je opnieuw op de "boek" tab drukt zul je zien welke tijdslots er beschikbaar zijn.

Hoe kan ik zien of er nog beschikbare tijdvakken zijn?
Bij het boeken zie je vanaf nu hoeveel procent van het totaal aantal plekken beschikbaar is. Voorheen toonden we het aantal ‘beschikbare plekken’ zonder relatie tot het ‘totaal aantal plekken’ wat onvoldoende inzicht gaf in de werkelijke club-bezetting. Het gebruik van een % t.o.v. het totaal geeft een realistischere kijk op de drukte in de club.

Ik heb geen app, wat nu?
Download de app via de Apple Store of de Google Play Store. Log in met je pasnummer en je postcode. Je pasnummer staat op je toegangspas. Nu kun je boeken. Lukt het niet helemaal? Onze medewerkers in de club helpen je graag of je kunt contact met ons opnemen.

Ik heb geen smartphone, wat nu?
Je kunt ook boeken via de website. Ga naar deze pagina om een groepsles of vrije training te boeken. In de club kun je inchecken door je ledenpas te laten zien aan een van de medewerkers en uitchecken door je weer even bij hen te melden.

Boeken via de app lukt niet. Wat moet ik doen?
Ga naar de Apple Store of Google Play en controleer of je de nieuwste versie hebt gedownload of de laatste update hebt geïnstalleerd. Het kan ook zijn dat je niet bent ingelogd: log in met je pasnummer en je postcode. Je pasnummer staat op je toegangspas.
Wellicht heb je al je maximaal aantal tijdslotten geboekt. Je kunt weer boeken als je een van de groepslessen hebt gedaan. Staat de oplossing hier niet bij? Vraag het een medewerker of neem contact met ons op.

Wat zijn de openingstijden van mijn club?
Check de pagina van jouw club voor de actuele openingstijden. 

 

In- en uitchecken in de club

Waarom moet ik in- en uitchecken in de club?
Zo kunnen we bijhouden hoeveel personen er op dat moment op de club zijn.

Hoe moet ik inchecken?

  1. Open de app en zorg dat je ingelogd bent
  2. Klik op het ‘check-in/check-uit icoon’ rechtsboven op de boekingspagina
  3. Een pop-up met de gezondheidscheck verschijnt. Klik op 'Ik begrijp het'
  4. Geef toestemming voor cameratoegang (indien dit wordt gevraagd)

Houd de app scanner recht voor de QR-code in de club om in te checken

Hoe moet ik uitchecken?

  1. Open de app en klik op het ‘check-in/check-uit icoon’ rechtsboven op de boekingspagina
  2. Houd de app-scanner recht voor de QR-code in de club om uit te checken.

 

 

Veiligheid in de club

Welke maatregelen nemen jullie? En wat kan ik zelf doen?
Dit is een kleine greep uit de dingen die we doen zodat jij in een veilige omgeving kunt trainen: 

  • Groepslessen gaan door zoals je van ons gewend bent sinds 1 juli.
  • De lockers blijven open - vanwege de nieuwe maatregelen kun je de komende weken geen gebruik maken van kleedkamers, douches of zonnebanken.
  • Ons City Café is momenteel gesloten - koffie of een juice to go na het sporten kan wel.


Het goede nieuws: je kunt gewoon blijven sporten! Wel vragen we je om extra aandacht te geven aan het volgende: 

  • Houd te allen tijde 1,5 meter afstand.
  • Boek je training van te voren in onze app.
  • Kun je niet komen, zorg dan dat je jezelf afmeldt - zo kan iemand anders in jouw plaats.
  • Mocht het lukken, kom dan eens sporten tijdens daluren (11:00 tot 17:00 uur). Het is dan minder druk in de club, je hebt meer ruimte voor jezelf en zo geef je andere sporters - die voornamelijk ‘s avonds kunnen sporten zoals zorgpersoneel en leraren - ook de mogelijkheid.
  • Blijf voor en na gebruik de apparaten en materialen schoonmaken. In onze clubs vind je voldoende desinfectiemiddel en schoonmaakdoekjes.
  • Kom alvast in je sportkleding en neem je eigen handdoek mee.
  • Blijf thuis als je klachten hebt. 
     

Welke richtlijnen volgen jullie?
Wij volgen de richtlijnen van het kabinet en staan in nauw contact met NL Actief - de branchevereniging van erkende ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland. Team SportCity doet er alles aan om open te blijven zodat jij kunt werken aan je gezondheid. 

Hoe lang gelden de maatregelen?
De nieuwe maatregelen (sinds 14 oktober) gelden in ieder geval twee weken. SportCity volgt de richtlijnen van het kabinet op de voet en communiceert updates van maatregelen altijd tijdig per e-mail.

Het is toch erg druk in de club, wat doen jullie hieraan? 
Onder andere door de reserveringen te regelen met onze app kunnen we goed in de gaten houden dat de maximale capaciteit niet te boven wordt gegaan. Daarnaast zijn onze medewerkers in de club druk bezig om de maatregelen - die horen bij de richtlijnen van het kabinet - na te leven. 

Mocht je het toch te druk vinden, zijn er een aantal dingen die je kunt doen: 

  • Boek je sportsessie vaker tijdens daluren. Tijdens 11:00 uur en 17:00 uur is het vaak rustiger in je club.
  • In de gratis SportCity-app vind je meer dan 150 workouts (!) die je thuis en in de club kunt doen, waarvan meer dan 50 zonder materialen of apparaten. Mocht je geen plek vinden in je favoriete groepsles, probeer dan thuis een van de 140+ videolessen via de app.
  • Wist je dat we 24 clubs in Nederland hebben? Mocht je een keer niet terecht kunnen bij je ‘thuisclub’, kijk dan of er een andere club in je buurt is waar nog een plekje vrij is.  

 

Wat is de maximale capaciteit per club? 
Een vraag die we vaak krijgen en waar we niet zo 1-2-3 antwoord op kunnen geven. Doordat ook veiligheidsregio's eigen regels hebben, kan het zijn dat de maximale capaciteit per club verschilt. Onze medewerkers houden goed in de gaten dat het maximale aantal personen per vierkante meter niet overschreden wordt. Mochten er tussentijdse wijzigingen zijn, communiceren wij dit tijdig per e-mail of direct in onze club. 

Verschilt de capaciteit per zaal?
Omdat dit per club verschilt is het - op dit moment - lastig te vertellen hoe het precies zit met de totale capaciteit in de club en de capaciteit per zaal. Zo kan het zijn dat de capaciteit per groepsles aangepast wordt omdat we ons te allen tijde moeten houden aan 1,5 meter afstand. Check de app om te zien welke groepsles er in jouw club gegeven worden. Weet dat we tussentijdse wijzigingen altijd tijdig communiceren per e-mail of direct in onze club.

Wanneer mag ik niet komen sporten?
Is het antwoord op een of meer van de onderstaande vragen ja? Dan kun je helaas nog niet bij ons sporten.

  1. ​Had je in de afgelopen 24 uur een van deze klachten: hoesten, verkoudheid, koorts, benauwdheid of minder smaak of reuk?
  2. Heb je op dit moment een huisgenoot of gezinslid met een van de bovenstaande symptomen?
  3. Is in de afgelopen 14 dagen het coronavirus bij je vastgesteld?
  4. Heb je een huisgenoot of gezinslid die het coronavirus heeft?
  5. Ben je in quarantaine omdat je contact hebt gehad met iemand die het coronavirus heeft?


Moet ik een mondkapje dragen?
We vragen je om bij aankomst en tijdens het bewegen door de club een mondkapje te dragen. Tijdens je training is het niet nodig om er eentje te dragen. Voor onze medewerkers geldt hetzelfde.

Moet ik met handschoenen trainen?
In de club is het niet verplicht om handschoenen te dragen. Vind je het prettig om dit wel te doen, dan mag dat natuurlijk. We vragen je dan nog steeds alle trainingsmaterialen na gebruik schoon te maken. 

Zijn er desinfectiemiddelen aanwezig?
Jazeker. Als je de club binnenkomt, kun je je handen desinfecteren en ook in de club zijn desinfectiemiddelen aanwezig om de apparatuur en je handen na elke oefening te reinigen.

Is een handdoek verplicht?
Ja, het is verplicht om zelf een handdoek mee te nemen en te gebruiken als je aan het sporten bent in de club.

Mag ik mijn eigen drinken meenemen?
Ja, je mag je eigen bidon met drinken meenemen in de club.

Wat kan ik zelf doen voor de veiligheid?

  1. Houd 1,5 meter afstand tot je mede-sporters.
  2. Maak de apparatuur schoon voor en na jouw oefening.
  3. Nies in je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en desinfecteer je handen na het niezen.
  4. Verlaat op tijd de club zodat de volgende sporters weer naar binnen kunnen. Volg hiervoor de pijlen in de club.


Waarom kan ik niet meer contant betalen?
Vanwege de hygiëne en veiligheid van onze leden en medewerkers is het niet meer mogelijk om contant te betalen. Betalen met pin of mobiel kan natuurlijk wel. 

Is er een looproute in de club?
Ja, om ervoor te zorgen dat de leden elkaar zo min mogelijk tegen komen is met pijlen en stickers op de grond een looproute in de club aangegeven. 

Moet ik omlopen om bij een apparaat te komen?
Soms wel. In onze clubs geldt op veel paden éénrichtingsverkeer. Door middel van aangegeven bewegwijzering op de vloer vind je de weg naar het apparaat. 

Hoe zorgen jullie voor schone apparaten?
Wij zorgen ieder uur voor een extra schoonmaakronde en daarnaast rekenen we ook op jouw medewerking om zelf de apparatuur schoon te maken voor én na de training. 

 

Groepslessen

Er zijn vaak geen beschikbare spots voor groepstrainingen, hoe kan ik toch deelnemen? 
Dat dit vervelend is snappen we volledig. We zijn continu bezig om ons aanbod te optimaliseren zodat je vaker bij ons terecht kunt. Wel zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen: 

  • Wist je dat we 24 clubs in Nederland hebben? Mocht je een keer niet terecht kunnen bij je ‘thuisclub’, kijk dan of er een andere club in je buurt is waar nog een plekje vrij is. 
  • In onze gratis SportCity-app vind je meer dan 150 workouts (!) die je thuis en in de club kunt doen, waarvan meer dan 50 zonder materialen of apparaten. Mocht je geen plek vinden in je favoriete groepstraining, probeer dan thuis een van de 140+ videolessen via de app.


Gaan de buitenlessen door?
Bij sommige clubs bieden we inderdaad nog groepslessen aan, dit is alleen niet het geval voor elke club. Check de app voor het rooster van buitenlessen om te zien of jouw club het aanbiedt.

Hoeveel mensen er mee mogen doen met een groepsles? 
Omdat groepslessen worden gezien als een individuele sport - in plaats van een teamsport - hebben groepslessen een maximum van 30 personen. Let wel: dit geldt zolang we ons kunnen houden aan de 1,5 meter afstandsregel. Als het niet mogelijk is om ons tijdens de groepslessen aan deze regel te houden, zal de capaciteit verkleind worden. 

Gaan de groepslessen binnen door?
De groepslessen gaan door. Wel vragen we je ook tijdens de groepslessen rekening te houden met 1,5 meter afstand. Het groepslesrooster van jouw club kun je vinden op onze website of in de app

Ik heb geboekt, maar ben verhinderd. Moet ik dan annuleren?
Ja, dat stellen we op prijs. Zo kunnen andere sporters gebruikmaken van het tijdslot.

Wordt er rekening gehouden met de 1,5 meter bij de groepslessen?
Ja. Groepstrainingen vinden alleen plaats in groepsgroottes die sporten op minimaal 1,5 meter mogelijk maken. We volgen de richtlijnen van het RIVM.

 

Faciliteiten

Mag ik gebruikmaken van het toilet?
De toiletgroepen (mannen en vrouwen gescheiden) mogen door maximaal één persoon tegelijk worden gebruikt en worden intensief schoongemaakt. We vragen je na gebruik je handen wassen en/of te desinfecteren. Op elk toilet is desinfectiemiddel beschikbaar.

Mag ik gebruikmaken van douche en kleedkamer?
Het is momenteel helaas niet toegestaan om gebruik te maken van onze douche en kleedkamers. 

Zijn de toiletten ook open & lockers als deze in de kleedkamer bevinden?
Zeker. Hoewel de kleedkamers op het moment gesloten zijn, kun je nog steeds gebruikmaken van het toilet. Let wel: maximaal 1 persoon per keer kan gebruikmaken van de toiletgroep. 

Kan ik gebruikmaken van een locker?
Zeker. Je kunt nog steeds gebruikmaken van een locker, zolang je je houdt aan de 1,5 meter afstand.

Is de zonnebank open? En de wellness?
Het is in de clubs nog niet mogelijk om gebruik te maken van zonnebank, de sauna’s en andere wellnessfaciliteiten.

Is de squashbaan open?
Yes, je kunt gewoon komen squashen. Let er wel op dat je te allen tijde 1,5 meter afstand houdt. 

Is de horeca open?
De horeca is voorlopig gesloten. Wél kun je een koffie to go meenemen. Let op: er kan alleen met PIN worden betaald. En houd er rekening mee dat we je vragen om na afloop van jouw tijdslot de club weer te verlaten.

Is de kinderopvang open?
Yes, de kinderopvang is geopend. Je kunt dus met een gerust hart gaan sporten. 

Dankjewel en tot snel!

Stond jouw vraag en antwoord er niet tussen? Dat is vervelend. Je kunt het beste een e-mail sturen naar [email protected] - onze medewerkers komen z.s.m. bij je terug.