Ik wil afvallen

Een goede combinatie van sporten en voeding is belangrijk. De helft van succesvol afvallen ligt bij voeding, de andere helft toch echt bij vetverbranding door regelmatig te sporten. En dan vooral een combinatietraining van spierverstevigende en conditie-oefeningen. Het prettige van lichamelijke activiteiten waarvan uw hartslag omhoog gaat, is het naverbrandingseffect. Door de afgifte van adrenaline blijft uw stofwisseling nog zo'n twee uur sneller werken. 

Conditie of kracht

Een combinatie tussen cardio- en krachttraining werkt het best. Met krachttraining bouw u spierkracht op. En zelfs in rust verbruiken spieren meer energie dan vetmassa. Dat betekent niet dat u stevig aan gewichtheffen moet gaan doen, maar train bijvoorbeeld een paar keer per week met gewichtjes en doe buik- en bilspieroefeningen. En met cardiofitness traint u de bovenste vetlaag weg. 

Variatie

De beste resultaten worden behaald door het lichaam te blijven prikkelen. Breng dus variatie aan in uw workout en switch regelmatig tussen groepsles en zelfstandige toesteloefeningen. Dat maakt het afwisselend en daardoor beter vol te houden. In het Personal Fitplan Afvallen passen de groepslessen BodyPump, BodyShape, BodyStep, RPM, SH'BAM, Spinning en Zumba. Probeer twee tot vier keer per week te trainen en daarnaast elke dag voldoende te bewegen. Dat gaat bijna ongemerkt door de trap te nemen, de hond uit te laten en de fiets te pakken.

Eten en drinken

Eet anders of ietsje minder, maar wat vooral belangrijk is: water drinken! Dat het hongergevoel daarmee wordt tegengegaan, wist u misschien al. Maar voldoende water drinken zorgt er ook voor dat het voedsel makkelijker wordt omgezet in energie en niet wordt opgeslagen als vet. Het zorgt er bovendien voor dat u het opgeslagen vet makkelijker verbrandt. En daarmee verliest u dus kilo's. Anders eten hoeft niet al te veel moeite te kosten. Start de dag met een gezond ontbijt, rijk aan eiwitten en vezels. Dat brengt de spijsvertering op gang, waardoor u gedurende de dag meer vet verbrandt. Overigens is het beter om meerdere malen per dag kleine porties eten. Drink er een kop groene thee bij, dat zit bomvol antioxidanten.