Sportende mensen

Het resultaat na ruim een maand sporten

Linda van Aken - Vorige maand schreef ik mijn eerste blog voor SportCity en vertelde ik je over de knop die ik had omgezet om te beginnen met sporten. Het maakt het toch net iets spannender, door niet alleen te beginnen met sporten, maar ook nog eens die ervaringen met je te delen. Maar wat een fijne reacties kwamen er daarop binnen via Facebook! Dat bevestigt voor mij dat ik een goede keuze heb gemaakt om te gaan sporten bij SportCity. Ook al sport je zelfstandig, er is toch een soort community gevoel. Ik ga nu met nog veel meer plezier naar de sportschool toe! We zijn nu een maand verder, afgelopen dinsdag heb ik ook de evaluatie gehad na zes weken sporten met de sportinstructeur. Een mooi moment voor een update over hoe die eerste weken mij zijn bevallen.

Ik kan de hele wereld aan

Misschien herken je het wel, het gevoel van een volle to-do-list en de twijfel om dan te gaan sporten. Er moeten immers nog zoveel andere dingen gedaan worden. Zeker als zelfstandig ondernemer, zonder opvang voor de kinderen, zijn de uren dat zij op school zitten 'heilig'. Dat wil zeggen dat dat mijn meest efficiënte werkuren zijn. Als ik dan ook nog moet gaan sporten... Daarom probeer ik er zo min mogelijk aan te denken of te gaan twijfelen, maar het gewoon te doen. Bij voorkeur in de ochtend, dan is het kinderen naar school en gelijk doorrijden naar de sportschool. Ja, jammer van die deadline, maar die kan daarna ook nog wel. Daarnaast merk ik dat door te sporten ik veel efficiënter ga werken. Tijdens het sporten doe ik alvast het 'denkwerk', zodat wanneer ik thuiskom ik gelijk aan de slag kan. Thuis hoef ik ook niet meer mijn ‘social media’-rondje te doen, want dat heb ik al gedaan bij SportCity. Dat is namelijk ook mogelijk met de fitnessapparatuur.

Mentaal weerbaarder

Ik merk ook dat ik een stuk weerbaarder wordt. Doordat ik regelmatig beweeg zit ik veel lekkerder in mijn vel en kan ik ook veel meer hebben. Maar goed ook, want afgelopen tijd hebben we ook een aantal 'tegenslagen' gehad. Zo was de fiets van mijn man gestolen dus moesten we een nieuwe kopen en hadden we in dezelfde week een aanrijding met de auto en bleek dat niet onder de verzekering te vallen. Los van elkaar geen hele dramatische situaties, maar in dezelfde week toch een opstapeling. Helemaal was het balen omdat we deze auto nog geen maand hadden. Gelukkig hebben we zelf helemaal niets en is de rest materiële schade. Daar komen we wel weer overheen.

Betere conditie

Een van mijn belangrijkste doelen van het sporten was om aan mijn conditie te gaan werken. Doordat ik veel achter de computer zit beweeg ik minder dan zou moeten. Tijdens het bergen wandelen in Zwitserland merkte ik dat echt heel goed. Tijd dus voor verandering. En die is er, ik merk het zelfs aan kleine dingetjes zoals even twee trappen oplopen naar zolder om wat te pakken. Of toen ik, omdat we zonder auto zaten, met twee kinderen voor- en achterop de fiets naar school moest fietsen. Dat ging moeiteloos! Tijdens het sporten merk ik ook verschil. Wat voor mij persoonlijk heel goed werkt is dat je ziet wat je 'scores' zijn. Dus wat de afgelegde afstand is, het aantal bewegingen of de verbrande calorieën. Ik ben echt een streber die graag grenzen wil verleggen. Dus de volgende keer 0,1 km harder per uur op de loopband of 10 calorieën meer verbranden tijdens het roeien.

Bewustere voeding

Nu is het natuurlijk zonde dat als je gaat sporten, je niet ook de voeding meeneemt in het proces. Tijdens de kennismaking werd verteld dat 30% beweging is en 70% voeding. Ik ben stapje voor stapje veel beter gaan opletten op wat ik eet, en wanneer. Zo sloeg ik regelmatig het ontbijt over, maar zorg ik nu dat ik minimaal een cracottes of snack-a-jack rijstwafel eet. Ook dat hoort tenslotte bij een goed begin van de dag. Daardoor kom ik later op de dag minder snel in de verleiding voor iets anders. Met het avondeten schep ik ook minder op, of neem ik nauwelijks nog een tweede bordje. Tijdens het opscheppen neem ik ook meer groenten en vlees en minder koolhydraatrijke producten om zo wat meer in balans te komen. Toch is het niet allemaal zonneschijn, in de week dat mijn dochter haar kinderfeestje vierde en we dus wat meer snoep in huis hadden was de verleiding toch ook wel heel erg groot en heb ik me even laten gaan. Aan de ene kant baalde ik daar wel van, want zonde van wat je daarvoor al hebt bereikt. Aan de andere kant, moet het ook een keertje kunnen. En heb ik daarna zo snel mogelijk weer mijn nieuwe patroon opgepakt om te voorkomen dat ik in oude gewoontes zou vervallen.

Het resultaat na 6 weken

Als je het hebt over sporten, associëren veel mensen dat met afvallen en het verliezen van kilo's. Nu was ik al gewaarschuwd dat je dit niet altijd direct afziet aan het gewicht. Omdat je door het sporten ook meer spiermassa opbouwt wat zwaarder is. Natuurlijk kon ik het niet laten om thuis al een paar keer op de weegschaal te gaan staan en was ik dus hoopvol. Afgelopen dinsdag was de tussentijdse evaluatie en hebben we opnieuw een meting gedaan. En het resultaat is dat de eerste 2,5 van de 10% lichaamsverlies die we dit eerste jaar willen behalen er van af zijn. Ook al gaat het niet om de cijfertjes, is het toch ook fijn om daar verschil te zien.

Naast de meting hebben we het ook gehad over het proces en hoe het sporten bevalt, op de sportschool en thuis. Want sporten is 1, maar het gaat uiteindelijk ook om een omslag in je leefstijl. Daar hoort natuurlijk ook een stukje voeding bij. Daarbij kreeg ik nog wat tips rondom het ontbijt, omdat dat voor mij toch wel een puntje is. In de ochtend heb ik nog niet altijd trek of maak ik tijd voor een goed ontbijt waardoor dat er bij inschiet en je dat later op de dag merkt. Ook is het programma een beetje aangepast en ga ik in plaats van het Fit & Fun traject nu echt aan de slag met krachttraining. Ik heb gelijk uitleg gekregen over de verschillende apparaten en toen ik naar de auto liep kon ik dit goed voelen. Dit is dus duidelijk een stukje inspannender en gaat me hopelijk de komende tijd verder helpen!

Aanmelden Nieuwsbrief

Wil je altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws, tips & trucs en fijnste deals? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

SportCity-app

Download in de App StoreOntdek het op Google Play

Reserveer je clubbezoek, plan een groepstraining, bouw je persoonlijke trainingsschema en nog veel meer met de SportCity App. Download de App via de bovenstaande knop voor iOS of Android.

SportCity app