5 fabels over afvallen

5 fabels over afvallen

5 fabels over afvallen

Wil je met het oog op de zomer nog wat kilo’s afvallen? Doorzetten is soms best moeilijk en als het resultaat op zich laat wachten, geven we op of storten we ons op een crashdieet. Laat je op zo'n moment van zwakte niet leiden door allerlei fabels die je om je heen hoort of online leest. Vaak zijn goed bedoelde adviezen en crashdiëten juist hetgene dat je moet vermijden. We hebben vijf fabels over afvallen voor je op een rij gezet. 

1. Je komt aan van koolhydraten

koolhydraten-blokje

Je kent ze wel, van die diëten die koolhydraten vermijden. Je schrapt voedingsmiddelen met koolhydraten volledig uit je eetpatroon. Maar word je dik van een boterham of een bord pasta? Nee. Er zijn verschillende soorten koolhydraten en een deel daarvan draagt zeker bij aan een verantwoord voedingspatroon. Koolhydraten geven je energie. Iets wat je nodig hebt als je wil afvallen. Energie geeft je een goed gevoel, waardoor je het afvallen langer kunt volhouden. Wil je meer lezen over koolhydraten en wat ze precies bijdragen aan een verantwoord eetpatroon? Je leest het hier.

2. Van eten na 22.00 uur word je dik

Je hebt het vast weleens gehoord: na 20:00 uur moet je niet meer eten, want dan verbrand je geen calorieën meer. Ook dit is een fabel. Het maakt niet uit hoe laat je eet, het gaat erom hoeveel je gedurende de dag eet. Iedereen heeft een persoonlijke caloriebehoefte per dag om op hetzelfde gewicht te blijven. Als je structureel onder je persoonlijke caloriebehoefte zit val je af, als je daar structureel boven zit kom je aan. Dit principe is de rode draad als het gaat om afvallen en aankomen. Het tijdstip dat je uitkiest om calorieën binnen te krijgen, heeft geen invloed op je afvalproces. Wil je extra tips over hoe je het beste je afvalavontuur kunt vormgeven? Lees het hier

3. Je valt alleen af als je goed ontbijt

ontbijtblokje

“Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.” Deze uitspraak heb je vast weleens gehoord of zelf gezegd. Laten we voorop stellen dat een voedzaam ontbijt lekker is én goed om je dag mee te beginnen. Het geeft je een energieboost. Maar nogmaals: het maakt voor je afvalproces niet uit wanneer je calorieën binnenkrijgt. Je kunt dus best om 11.00 een brunch hebben, waardoor je je ontbijt en lunch combineert.  Heb je ’s morgens veel trek en kan je niet zonder ontbijt? Kies dan voor voedingsmiddelen die je een verzadigd gevoel én een energieboost geven. Kun je wel wat inspiratie voor het ontbijt gebruiken? We hebben drie verantwoorde ontbijtkeuzes voor je klaarstaan.

4. "Ik heb zware botten"

Helaas moeten we de grootgebruikers van deze uitspraak teleurstellen. Althans, voor een groot gedeelte. Je kunt namelijk wel echt zwaardere botten hebben dan een ander, maar dit scheelt maximaal 2 kilo op je totale gewicht. Als je te zwaar bent, moet je dus echt letten op je voeding en beweging in plaats van je zware botten de schuld te geven.

5. Van patat en hamburgers word je dik

patat-blokje

Een afsluiter om je vingers bij af te likken vonden we wel zo gepast. Zelfs als je bezig bent met afvallen kan je best eens een lekker patatje eten. Ook een zak patat plakt namelijk niet gelijk op je heupen, zoals dit voor ieder voedingsmiddel geldt. Je kunt wel zeggen dat een zak patat met mayonaise niet de meest bewuste keuze is. Het is erg hoog in koolhydraten, vetten en calorieën. Een patatje met mayo bevat ongeveer 630 calorieën, weinig vezels en erg veel vet. Dit zorgt ervoor dat het minder voedzaam is dan een uitgebalanceerde maaltijd. Een patatje bevat dus relatief veel calorieën, vooral als je bedenkt dat een ‘normale’ vrouw bijvoorbeeld dagelijks 2000 calorieën kan eten om op gewicht te blijven. Een lang verhaal kort: je kan een patatje eten, maar houdt rekening met je persoonlijke caloriedoel en eet niet te vaak een patatje.

Aanmelden Nieuwsbrief

Wil je altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws, tips & trucs en fijnste deals? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

SportCity-app

Download in de App StoreOntdek het op Google Play

Reserveer je clubbezoek, plan een groepstraining, bouw je persoonlijke trainingsschema en nog veel meer met de SportCity App. Download de App via de bovenstaande knop voor iOS of Android.

SportCity app