Werkt cardiotraining of krachttraining beter bij afvallen?

Geplaatst op: 
28 februari 2019

Wil je voor de zomer lekker in je vel zitten, maar weet je niet waar je moet beginnen in de sportschool? Met alle apparaten die beschikbaar zijn zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Je kunt natuurlijk altijd terecht bij de trainer in je club, maar in deze blog leggen we je het eerste onderscheid al uit: werkt cardiotraining of krachttraining nou beter werkt om wat kilootjes kwijt te raken?

Cardiotraining

Cardiotraining is op korte termijn het meest effectief om de strijd met de kilo’s aan te gaan. Zoals je al eerder kon lezen in onze blog over afvallen is het om af te vallen nodig om minder calorieën binnen te krijgen dan je nodig hebt om op gewicht te blijven. Dit kan je bereiken door alleen minder te eten, maar cardiotraining draagt zeker bij om calorieën te verbranden. De keuze is dus eigenlijk aan jou: wil je liever wat meer eten? Dan kun je het teveel aan calorieën compenseren met cardiotraining. Kun je het écht niet opbrengen om op de loopband te stappen? Dan kun je ervoor kiezen om toch wat minder tot je te nemen.

Cardiotraining hoeft echt niet saai te zijn. Op de cardioapparatuur kun je lekker televisie (of zelfs Netflix!) kijken voor de nodige afleiding. Of zorg voor een lekkere playlist die je door jouw work-out heen sleept. Maar cardiotraining hoeft echt niet alleen maar op apparatuur. Je kunt bijvoorbeeld ook een circuit doen met sprints, jumping jacks en touwtje springen. Alles is mogelijk, zolang je je hartslag maar flink opvoert

Krachttraining

Voor de langere termijn is krachttraining in je sportprogramma opnemen een aanrader, want ook krachttraining helpt met het afvalproces. Hoe groter je spiermassa, hoe meer je verbrandt bij inspanning én ontspanning. Ook als je rust gebruiken je spieren namelijk energie, waardoor je zelfs in rust meer calorieën verbruikt als je meer spiermassa hebt. Naast het calorieverbruik hebben goed getrainde spieren het effect dat je sneller herstelt en dus weer sneller aan een nieuwe work-out kunt beginnen.

Ben je bang dat je van krachttraining gelijk het figuur van een bodybuilder krijgt? Dat is namelijk absoluut niet het geval. Het kan wel zijn dat de weegschaal iets minder gunstig gestemd is en geen gewichtsverlies laat zien. Als er spier in de plaats komt van vetmassa zul je wel resultaten in de spiegel zien, En dat is misschien nog wel belangrijker, toch?

Cardiotraining en krachttraining hebben dus allebei voordelen als je bezig bent met afvallen. Met een combinatie van trainen en op je voeding letten gaat het je deze keer zeker lukken.

Gerelateerde berichten

Tips tegen spierpijn

Dit zijn de tips tegen spierpijn

3 april 2019 - Sport

Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren. De scheurtjes ontstaan als je zware inspanning levert, door bijvoorbeeld krachttraining of duurtraining. Spierpijn kan ontzettend vervelend zijn in het dagelijks leven, maar betekent over het algemeen wel dat je een goede training achter de rug hebt. In deze blog lees je onze vijf tips om spierpijn te verlichten.  

Lees verder
Duo work-out

Maak sporten gezelliger en effectiever met deze duo work-out

28 maart 2019 - Sport

Nu de lente is aangebroken heb je misschien wel het doel gesteld om weer wat vaker naar de sportschool te gaan. Soms heb je nét een duwtje in de rug of een stok achter de deur nodig om je work-out te doen. Wat werkt er nou motiverender dan lekker te gaan sporten met je sportmaatje? Om het trainen nog leuker te maken hebben we een duo work-out met zes oefeningen voor je klaarstaan waarmee je bijna al je spiergroepen aanpakt.

Lees verder
Fitness en teamsport combineren

Zo word je beter in je (team)sport

18 maart 2019 - Sport

Doe je aan (team)sport? Dan wil je natuurlijk kunnen knallen tijdens je wedstrijden. Op de trainingen werk je voornamelijk aan je techniek, maar aan conditietraining en spieropbouw wordt weinig aandacht besteed. Om alles uit jezelf te halen kun je hier zelfstandig op trainen. Met een betere conditie, meer snelheid en kracht zal je snel merken dat je kwaliteit omhoog gaat en je wedstrijden langer op je topniveau kunt spelen. In deze blog lees je hoe je dit aanpakt.

Lees verder