Werkt cardiotraining of krachttraining beter bij afvallen?

Geplaatst op: 
28 februari 2019

Wil je voor de zomer lekker in je vel zitten, maar weet je niet waar je moet beginnen in de sportschool? Met alle apparaten die beschikbaar zijn zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Je kunt natuurlijk altijd terecht bij de trainer in je club, maar in deze blog leggen we je het eerste onderscheid al uit: werkt cardiotraining of krachttraining nou beter werkt om wat kilootjes kwijt te raken?

Cardiotraining

Cardiotraining is op korte termijn het meest effectief om de strijd met de kilo’s aan te gaan. Zoals je al eerder kon lezen in onze blog over afvallen is het om af te vallen nodig om minder calorieën binnen te krijgen dan je nodig hebt om op gewicht te blijven. Dit kan je bereiken door alleen minder te eten, maar cardiotraining draagt zeker bij om calorieën te verbranden. De keuze is dus eigenlijk aan jou: wil je liever wat meer eten? Dan kun je het teveel aan calorieën compenseren met cardiotraining. Kun je het écht niet opbrengen om op de loopband te stappen? Dan kun je ervoor kiezen om toch wat minder tot je te nemen.

Cardiotraining hoeft echt niet saai te zijn. Op de cardioapparatuur kun je lekker televisie (of zelfs Netflix!) kijken voor de nodige afleiding. Of zorg voor een lekkere playlist die je door jouw work-out heen sleept. Maar cardiotraining hoeft echt niet alleen maar op apparatuur. Je kunt bijvoorbeeld ook een circuit doen met sprints, jumping jacks en touwtje springen. Alles is mogelijk, zolang je je hartslag maar flink opvoert

Krachttraining

Voor de langere termijn is krachttraining in je sportprogramma opnemen een aanrader, want ook krachttraining helpt met het afvalproces. Hoe groter je spiermassa, hoe meer je verbrandt bij inspanning én ontspanning. Ook als je rust gebruiken je spieren namelijk energie, waardoor je zelfs in rust meer calorieën verbruikt als je meer spiermassa hebt. Naast het calorieverbruik hebben goed getrainde spieren het effect dat je sneller herstelt en dus weer sneller aan een nieuwe work-out kunt beginnen.

Ben je bang dat je van krachttraining gelijk het figuur van een bodybuilder krijgt? Dat is namelijk absoluut niet het geval. Het kan wel zijn dat de weegschaal iets minder gunstig gestemd is en geen gewichtsverlies laat zien. Als er spier in de plaats komt van vetmassa zul je wel resultaten in de spiegel zien, En dat is misschien nog wel belangrijker, toch?

Cardiotraining en krachttraining hebben dus allebei voordelen als je bezig bent met afvallen. Met een combinatie van trainen en op je voeding letten gaat het je deze keer zeker lukken.

Gerelateerde berichten

Fitness en teamsport combineren

Zo word je beter in je (team)sport

18 maart 2019 - Sport

Doe je aan (team)sport? Dan wil je natuurlijk kunnen knallen tijdens je wedstrijden. Op de trainingen werk je voornamelijk aan je techniek, maar aan conditietraining en spieropbouw wordt weinig aandacht besteed. Om alles uit jezelf te halen kun je hier zelfstandig op trainen. Met een betere conditie, meer snelheid en kracht zal je snel merken dat je kwaliteit omhoog gaat en je wedstrijden langer op je topniveau kunt spelen. In deze blog lees je hoe je dit aanpakt.

Lees verder
squat

Trainen voor sterke en strakke billen

31 januari 2019 - Sport

Billen trainen is populair, zeker in de zomer en vooral bij vrouwen. Maar ook in de winter is het een spiergroep die je wil trainen. Bij het billen trainen neem je ook vaak de beenspieren mee. Je zult jezelf dankbaar zijn wanneer je binnenkort weer op de latten van de berg skiet. Denk maar eens aan hoe vaak je kracht vanuit je billen en benen vraagt op wintersportvakantie. De voordelen en vier oefeningen om mee te beginnen vind je in deze blog.

Lees verder
Fit op kantoor

4 keer fit blijven op kantoor

24 januari 2019 - Sport

Kantoor. Dit is de plek waar je de meeste uren zittend doorbrengt. Taart als traktatie is lekker en de vrijdagmiddagborrel gezellig, maar al met al geen gezonde, actieve werkomgeving. Toch kun je juist in deze omgeving zelf veel aanpassingen doen, waardoor je fit blijft op kantoor. Ook handig als je met deze lage temperatuur af en toe niet zo’n zin hebt om na je werk nog naar de sportschool te gaan. Met onze tips blijf je fit!

Lees verder