Ik wil mijn conditie verbeteren

Heb je het gevoel dat je wel wat extra energie kan gebruiken? Met meer energie voel je je de hele dag beter, ben je minder emotioneel, slaap je beter en val je zelfs makkelijker af. Hoe meer zuurstof naar jouw spieren en cellen wordt getransporteerd, hoe beter jouw conditie is. Door regelmatig te sporten zorg je voor meer zuurstofopname in jouw lichaam. 

Energieproblemen oplossen

Heb je 's ochtends last van opstartproblemen? Een absolute aanrader is een koude plens water in jouw gezicht. Je schrikt wakker door de adrenalinestoot die door jouw lichaam gaat. Gaat dat iets te ver, dan kan je ook overwegen de dag te beginnen op de sportschool. Een flink aantal SportCity-clubs zijn enkele dagen per week al voor dag en dauw open. Een vroege workout zorgt voor een energieboost waar je de hele werkdag plezier van hebt.

Energiedips gedurende de dag hebben vaak een duidelijke oorzaak, maar zijn gelukkig ook simpel op te lossen. Slaap je te weinig, dan zal je beter reageren in probleemsituaties als je af en toe een korte pauze neemt. Een power nap is helemaal ideaal, een dutje van vijf minuten is al genoeg om je weer helemaal fit te voelen. Omdat je na een power nap efficiënter werkt, is het recht op een tussendoordutje in sommige landen zelfs wettelijk vastgelegd.

Een energiedip die je na het eten overvalt is ook een veelvoorkomend fenomeen met een duidelijke oorzaak. Het heeft namelijk te maken met jouw bloedsuikerspiegel: wordt die te laag, dan daalt ook jouw energieniveau. Je voelt je snel beter als je even iets eet. Liefst een stuk fruit, want zoetigheid of een snack zorgt voor een snelle oppepper, maar die wordt wel vaak gevolgd door een forse dip. Een gezond en eiwitrijk ontbijt vermindert overigens al te heftige bloedsuikerspiegelschommelingen.

Sporten geeft energie

Voel je je uitgeblust, dan hang je het liefst op de bank en denk je niet meteen aan een uurtje sporten. Toch is dat nou net wat je zou moeten doen om weer energie te krijgen. Sporten verhoogt namelijk de waarden van een aantal belangrijke stoffen in jouw lichaam, zoals adrenaline en noradrenaline (maken je alerter), dopamine (voor een prettig gevoel), endorfine (pijnstiller en verhoger van het geluksgevoel) en serotonine (belangrijk voor geheugen, gedrag en stemming). Mannen die regelmatig sporten hebben meer testosteron en presteren beter in bed. Het niveau stijgt zelfs al na één workout. Opgeslagen vetten worden tijdens het sporten omgezet in energie; alweer een pluspuntje. Kortom, sporters hebben een gezondere leefstijl en voelen zich energieker, ook na het sporten.