Ik wil mijn conditie verbeteren

Heeft u het gevoel dat u wel wat extra energie kunt gebruiken? Met meer energie voelt u zich de hele dag beter, bent u minder emotioneel, slaapt u beter en valt u zelfs makkelijker af. Hoe meer zuurstof naar uw spieren en cellen wordt getransporteerd, hoe beter uw conditie is. Door regelmatig te sporten zorgt u voor meer zuurstofopname in uw lichaam. 

Energieproblemen oplossen

Heeft u 's ochtends last van opstartproblemen? Een absolute aanrader is een koude plens water in uw gezicht. U schrikt wakker door de adrenalinestoot die door uw lichaam gaat. Gaat dat iets te ver, dan kunt u ook overwegen de dag te beginnen op de sportschool. Een flink aantal SportCity-clubs zijn enkele dagen per week al voor dag en dauw open. Een vroege workout zorgt voor een energieboost waar u de hele werkdag plezier van hebt.

Energiedips gedurende de dag hebben vaak een duidelijke oorzaak, maar zijn gelukkig ook simpel op te lossen. Slaapt u te weinig, dan zult u beter reageren in probleemsituaties als u af en toe een korte pauze neemt. Een power nap is helemaal ideaal, een dutje van vijf minuten is al genoeg om u weer helemaal fit te voelen. Omdat u na een power nap efficiënter werkt, is het recht op een tussendoordutje in sommige landen zelfs wettelijk vastgelegd.

Een energiedip die u na het eten overvalt is ook een veelvoorkomend fenomeen met een duidelijke oorzaak. Het heeft namelijk te maken met uw bloedsuikerspiegel: wordt die te laag, dan daalt ook uw energieniveau. U voelt zich snel beter als u even iets eet. Liefst een stuk fruit, want zoetigheid of een snack zorgt voor een snelle oppepper, maar die wordt wel vaak gevolgd door een forse dip. Een gezond en eiwitrijk ontbijt vermindert overigens al te heftige bloedsuikerspiegelschommelingen.

Sporten geeft energie

Voelt u zich uitgeblust, dan hangt u het liefst op de bank en denkt u niet meteen aan een uurtje sporten. Toch is dat nou net wat u zou moeten doen om weer energie te krijgen. Sporten verhoogt namelijk de waarden van een aantal belangrijke stoffen in uw lichaam, zoals adrenaline en noradrenaline (maken u alerter), dopamine (voor een prettig gevoel), endorfine (pijnstiller en verhoger van het geluksgevoel) en serotonine (belangrijk voor geheugen, gedrag en stemming). Mannen die regelmatig sporten hebben meer testosteron en presteren beter in bed. Het niveau stijgt zelfs al na één workout. Opgeslagen vetten worden tijdens het sporten omgezet in energie; alweer een pluspuntje. Kortom, sporters hebben een gezondere leefstijl en voelen zich energieker, ook na het sporten.