Dit is wat je moet weten over koolhydraten en vetten

Geplaatst op: 
6 februari 2019

Koolhydraten en vetten zijn de meest besproken voedingsstoffen. Daarom besteden wij regelmatig aandacht aan dit onderwerp. Moeten we deze voedingsstoffen vermijden of omarmen? Deze week vertelt Personal Coach Joraline jou alles over koolhydraten en vetten.

Koolhydraten: de feiten

Wat zijn koolhydraten nou precies? Alle koolhydraatarme diëten doen je vermoeden dat we deze voedingsstoffen gemakkelijk kunnen vermijden. Raar en zeker niet waar! Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers voor de hersenen. Daarnaast is het nodig voor de rode bloedcellen in het lichaam. Je lichaam heeft ongeveer 40 – 70% koolhydraten nodig van je totale calorie-inname, zelfs als je heel de dag zit! Dit is echter wel afhankelijk van leeftijd, geslacht, lengte, gewicht en de ruststofwisseling van een individu.

Energiepiek en energiedip

Onder koolhydraten vallen suikers, zetmeel en voedingsvezels. Suikers worden snel opgenomen in je bloed, waardoor er een snelle stijging in je bloedsuikerspiegel ontstaan (je hebt even flink wat energie). Helaas is dit maar van korte duur en zakt je energielevel enorm hard door de hoeveelheid insuline (hormoon) die wordt aangemaakt in je lichaam. Je krijgt een vermoeidheidsdipje en weer snel trek in iets zoets. Niet echt de ideale situatie dus, tenzij je een topsporter bent die snel een prestatie moet leveren. Zetmeel en voedingsvezels vallen onder de meervoudige koolhydraten. Deze worden langzamer afgebroken en komen zo geleidelijker in je bloed terecht. Hierdoor wordt er een normale hoeveelheid insuline aangemaakt, blijft de bloedsuikerspiegel constanter en heb je langer een verzadigd gevoel. Alleen maar voordelen dus. Neem bijvoorbeeld groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten als goede koolhydraatverstrekkers.

Vetten: de feiten

Ben je bang voor vetten? Dit is absoluut niet nodig! We hebben vetten gewoon nodig. Ze leveren namelijk belangrijke vitaminen en zorgen voor energie. Daarnaast dienen ze ook als bouwstof voor cellen en hormonen, maar wel in de juiste hoeveelheden, namelijk 20 - 40% van de totale calorie-inname.

Drie categorieën vetten

Binnen de vetten bestaan er drie verschillende categorieën; verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten. Verzadigde vetten zijn de “verkeerde vetten”, deze hebben namelijk een negatief effect op het cholesterolgehalte in je lichaam. Wat kan leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zitten in producten zoals vet vlees, snacks, gebak en volle melk- en kaasproducten. Daarnaast zijn er ook nog onverzadigde vetten, de “oké-vetten”. Deze hebben juist een positieve invloed op het cholesterolgehalte. Onder de onverzadigde vetten vallen producten zoals olijfolie, vloeibare bak-en braadboter, vette vis, avocado en noten.

Tot slot zijn er dan ook nog transvetten. Dit zijn de slechtste vetten voor het menselijk lichaam en worden ook wel de “harde vetten” genoemd. Dit zijn vetten die het lichaam heel moeilijk afbreekt. Deze vetten zitten voornamelijk in producten zoals frituurvet, gebak, koek, harde margarines en ongezonde snacks. Vermijd deze vetten dus zo goed als je kunt.

Volgende week meer

Volgende week kom ik bij je terug met feiten over eiwitten en hoe we al deze voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) onder macronutriënten kunnen scharen. Tot volgende week!


Deel uw mening

Gerelateerde berichten

Wat zijn macronutriënten en waarom zijn ze belangrijk voor je?

14 februari 2019 - Voeding

Voedingsstoffen: we hebben ze nodig om te overleven. De ene voedingstof is de ander niet. Vorige week vertelden we je alles over koolhydraten en vetten. We hebben voedingsstoffen nodig om te leven, maar waaruit bestaat ons voedsel eigenlijk? En hoe halen we hier energie uit? Je lichaam heeft voedingsstoffen in de juiste verhoudingen nodig om goed te kunnen functioneren en energie binnen te krijgen.

Lees verder
Brainfood

Brainfood: 3 ingrediënten voor gezonde hersenen

17 januari 2019 - Voeding

Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, is in zicht. Het is wellicht een fabel, maar veel mensen ervaren in de winter een korte of langdurige winterdip. In deze blog geven we je tips waar je blij van wordt. Er is namelijk genoeg voedsel dat een positief effect heeft op je brein. Dat helpt niet alleen om je dip te verhelpen en te voorkomen, maar ook om je hersenen op een lekkere manier gezond te houden.

Lees verder
Gourtmet

Zó kom je de kerstdagen door zonder schuldgevoel

19 december 2018 - Voeding

Waarschijnlijk heb je al helemaal uitgedacht wat je gaat eten met het kerstdiner, heb je je uitnodiging voor het eten al binnen of is het restaurant al gereserveerd. De lekkerste dagen van het jaar zijn er om van te genieten en dat moet je natuurlijk ook vooral doen. Toch zijn er wat kleine dingen waar je rekening mee kunt houden om de kerstdagen iets verantwoorder door te komen. Zo heb je op 27 december in ieder geval geen schuldgevoel en zit je een stuk beter in je vel. Lees je mee?

Lees verder